Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Marknadsföring

Så populära är prylar med reklamtryck

Omsätter 5,3 miljarder per år.

Ebba Elfstrand


Publicerad: 03 Maj 2016, 11:36
Uppdaterad: 03 Maj 2016, 11:44

Ämnen i artikeln:

Reklam

Rapporten "The power of produktmedia 2015"

Produktmedia har länge dragits med ett dåligt rykte inom kommunikationsbranschen. Trots detta omsätter produktmedia enligt IRM ca 5,3 miljarder årligen bara i Sverige.

En färsk rapport, The Power of Produktmedia, visar att var tredje person i Sverige faktiskt gillar att ta emot en produkt med reklambudskap.

Det är bara bioreklam som är mer populärt, enligt en undersökning som utförts av Inizio i TNS Sifos riksrepresentativa webbpanel med 2309 svarande.

Några av de medier som den svenska befolkningen rankar lägre än produktmedia enligt undersökningen är utomhus (24 %), tv-reklam (11 %) och radioreklam (6 %).

Undersökningen visar även att när det kommer till att vara köputlösande är tv-reklam det mest effektiva. Där når produktmedia 14% och är då rankad som fjärde högst.

85% av svenskarna säger sig någon gång ha tagit emot en profilprodukt och 34% av befolkningen säger sig dagligen använda en eller fler produktmedier. 

Rapporten visar också att 40% av den svenska befolkningen gärna tar emot profilprodukter och var fjärde person vill ta emot profilprodukter oftare.

– I den digitala eran är vi övertygade om att produktmedia har framtiden för sig. Det kan beröra flera sinnen och kan ge mätbara resultat. Det är märkligt, men hos både ett företags ledning eller dess säljare finns en intuitiv kunskap om vårt medieslag – men ofta kopplas inköpen till förbrukningsvaror och inte marknadsföring. Den dörr som är mest stängd för produktmediet är ofta hos marknadsavdelningen. Det borde vara precis tvärtom, säger Cecilia Grahn Nyd på MEC-gruppen i ett pressmeddelande.

Ämnen i artikeln:

Reklam

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.