Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Marknadsföring

Så mycket reklampengar kastas i sjön på retargeting

Vi landar på 41 till 56 miljoner kronor, vilket är enorma summor och ett enorm spill av marknadsföringsinsatser, säger Anders Ericsson på Sveriges Annonsörer.

Retargeting är inte så effektivt som man kan tro, det visar en ny undersökning från Demoskop som tagits fram i samarbete med Sveriges Annonsörer.


Publicerad 2017-06-09 11:59
Uppdaterad 2017-06-29 14:00

Ämnen i artikeln:

Sveriges Annonsörer

Dela artikeln:

Undersökningen visar att en stor del av reklaminvesteringarna via annonsformatet retargeting. Det handlar alltså om reklam som visas för människor som besökt en webbplats eller mobilapp.

Konsumenter irriteras av enträgen reklam som exponeras flertalet gånger under lång tid för varor man precis köpt, och drygt var tredje har eller funderar på att installera en reklamblockerare som resultat av reklamen.

Enligt beräkningar kan så mycket som 56 miljoner reklamkronor på den typen av reklam vara bortkastade varje år, på grund av dubbelexponering av varor som kunder redan köpt.

– Dels har vi räknat på hur mycket som annonseras mot konsumenter som ser samma reklam de redan köpt och dels har vi räknat på de som sett samma reklam och dessutom är negativa och då landar vi på 41 till 56 miljoner kronor, vilket är enorma summor och ett enorm spill av marknadsföringsinsatser, säger Anders Ericsson, vd på Sveriges Annonsörer, i en kommentar och fortsätter:

– Det här är allvarligt och skadligt på flera sätt. Kunden blir irriterad då den ser samma saker gång på gång, annonsören får inte önskad effekt och i det långa loppet kan det till och med ha en negativ påverkan på företags varumärken. Det här är något som vi som bransch måste ta till oss och agera på.

57 procent i undersökningen svarar att de, efter att ha köpt en produkt/tjänst, sett reklamannonser på webben där samma vara som de tidigare köpt utannonserats.

80 procent av de som sett reklamen menar dessutom att de exponerats för exakt samma produkt/tjänst som de köpt. I genomsnitt har reklamen visats 9,5 gånger efter köp under 2,4 veckors tid.

– Det finns en stor potential i retargeting men undersökningen visar att den potentialen inte utnyttjas fullt ut. Detta innebär att inställningen till reklamen blir överlag negativ och detta kan påverka dess effekt, säger Peter Bryngelson, ansvarig för Demoskops erbjudande inom varumärke och kommunikation, i en kommentar.

Den generella inställningen till reklamen är negativ. Hela tre av fyra har en negativ inställning och i snitt rankas reklamen 2,68 på en sjugradig skala.

15 procent svarar att de installerat en reklamblockerare på grund av denna reklam och 21 procent funderar på att installera en.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.