Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Marknadsföring

Så mycket omsätter native advertising i Sverige

Publicerad: 19 April 2016, 12:13
Uppdaterad: 19 April 2016, 12:36

Bild 1/2  Madeleine Thor, vd för IRM.

IRM släpper nu de första siffrorna för native advertisning i Sverige. "Ett område som är väldigt intressant för medie-Sverige", säger Madeleine Thor, vd på IRM.


Native advertising är det kanske hetaste området inom annonsmarknaden just nu.

Trots det omsatte native i Sverige endast 100 miljoner kronor under 2015, att jämföra med dagspressens siffra på 5 miljarder kronor. Native advertisning har ännu inte lyckats gå om kategorin "Tryckta kataloger", som omsätter 133 miljoner kronor.

Det är i IRM:s senaste rapport ”Svensk Reklammarknad 2015", som man för första gången presenterar en årlig mätning av native advertisning i Sverige.

I det här fallet definierar IRM native advertisning som köpt reklamplats och produktion inom displayannonsering som är utformad för att efterlikna sajtens eget utseende, funktion, och/eller innehåll. Native advertising inom sociala nätverk ingår inte.

Siffran på 100 miljoner kronor är alltså den första för native som offentliggörs.

– Det är positivt att vi nu kunnat genomföra den första mätningen av native-marknaden i Sverige. Det är ett område som är väldigt intressant för medie-Sverige, och till att börja med avser vi följa utvecklingen på årsbasis, säger Madeleine Thor, vd på IRM, i ett pressmeddelande.

Sedan förra året innehåller IRM:s årsrapport en skattning på annonsering i sociala nätverk. Sociala nätverk i Sverige beräknas omsätta 800 miljoner kronor i Sverige under 2015.

– Vi kan konstatera att de sociala nätverken växer snabbt, och så sker på framför allt mobila plattformar, fortsätter Madeleine Thor.

IRM:s senaste rapport ”Svensk Reklammarknad 2015” ger en översikt över reklamåret 2015. IRM:s stora reklamkaka – de totala reklaminvesteringarna – inkluderar köp av medieutrymme, investering i övriga marknadsaktiviteter samt produktionskonstnader.

Under 2015 uppgick totala reklaminvesteringar i Sverige till drygt 68,3 miljarder kronor, vilket innebär en ökning på 1,9 procent gentemot 2014.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.