Gå direkt till textinnehållet

Så mycket omsätter influencer marketing

Madeleine Thor.

UPPDATERAD. Här är de första siffrorna någonsin som visar hur mycket som investeras i influencer marketing i Sverige. "Det är mer än vad jag förväntade mig", säger Madeleine Thor, vd på IRM till Dagens Media.

För första gången har IRM kartlagt annonsörers investeringar i influencer marketing i Sverige. Siffrorna visar att en halv miljard kronor investerades inom området under 2016. Omsättning på en halv miljard kronor innebär en kraftig ökning jämfört med föregående år.

– Det är mer än vad jag förväntade mig, säger Madeleine Thor till Dagens Media och fortsätter:

– Det är en ökning med 40 procent från 2015 till 2016.

Kartläggningen visar även att branschen växer snabbare än de digitala reklaminvesteringarna totalt, dessa ökade med drygt 20 procent under 2016 relativt 2015.

När en dialog med branschen först inleddes så var många aktörer positiva till att en kartläggning av influencer marketing skulle göras.

– Genom att vara med i våra mätningar så innebär det också att man är en del av mer etablerade medier. Därför tror jag att många medverkade för att man såg en chans att bli mer etablerade. När vi väl satte igång med kartläggninen var det enkelt att få in uppgifter. 

Tre olika grupper av aktörer har deltagit i undersökningen. Publicister och sajtägare, säljnätverk och fristående influencers.

– Det är generellt en stor spridning, alltifrån kommersiella bolag till influencers som tjänar 1000 kronor om året. Men talande är att det är en minoritet av influencers som tjänar lejonparten av pengarna.

Exakt hur frekvent kommande kartläggningar av influencer marketing kommer presenteras är ännu inte klart, det beror på viljan hos aktörerna. Men Madeleine Thor hoppas på att kunna göra löpande uppföljningar kvartalsvis om det finns intresse hos branschen.

IRM beskriver influencer marketing som ett samlingsbegrepp för marknadsföringsformer som på något sätt har som syfte att dra nytta av en social influencers inflytande hos sina följare. En influencers inflytande utgår från en digital närvaro såsom en blogg/vlogg eller profil i sociala nätverk med innehåll av en personlig karaktär snarare än en redaktionell utformning.

I takt med att influencer marketing växer blir det än viktigare att kunna mäta effekten. IAB presenterade nyligen en gemensam branschstandard, något som Dagens Media tidigare rapporterat om.

Hanna Frick

Reporter

Publicerad 2017-06-08 13.31Uppdaterad 2017-06-08 14.09

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: