Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Marknadsföring

Så mycket lägger svenska annonsörer på reklam

Publicerad: 30 Juni 2016, 12:29
Uppdaterad: 30 Juni 2016, 12:39

För första gången har svenska annonsörers reklambudgetar kartlagts på ett övergripande plan.


Ämnen i artikeln:

Sveriges AnnonsörerIRM

Nu kan Sveriges Annonsörer tillsammans med IRM presentera svenska annonsörers investeringar i reklam och övrig kommunikation.

Rapporten bygger på en webbenkät till Sveriges Annonsörers medlemmar samt utdrag ur IRM:s löpande statistik kring reklammarknadens utveckling.

– En av de vanligaste frågorna vi får från våra medlemmar är hur mycket man bör investera i reklam. Även om varje företag är unikt och har sina unika förutsättningar känns det bra och viktigt att vi tagit fram en översyn på hur det ser ut bland landets annonsörer. En tidigare liknande mätning från 2005 visade på ett snitt på 3,9 procent så det känns tråkigt att det gått ned något, säger Anders Ericson, vd på Sveriges Annonsörer, i ett pressmeddelande.

I rapporten framkommer det bland annat att reklambudgeten i snitt utgör 3,3 procent av de tillfrågade företagens omsättning. Den utgör störst andel, över 5 procent, hos aktörer som verkar inom detaljhandel och FMCG (snabbrörliga konsumentvaror). Därefter kommer företag som är verksamma inom fritid, nöje och resor.

Det framkommer också att hos företag med mindre omsättning, upp till 500 miljoner kronor, utgör reklambudgeten en betydligt större andel av omsättningen medan den utgör en lägre andel hos medelstora och stora företag.

Baserat på fördelningen hos respondenterna i denna undersökning samt IRM:s löpande statistik, så uppskattas den totala kommunikationsinvesteringen i Sverige till drygt 100 miljarder kronor under 2015.

Majoriteten av reklambudgeten, 64 procent investerades i köpta kanaler medan 26 procent investerades i ägda kanaler och 10 procent i förtjänade kanaler.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Sveriges AnnonsörerIRM

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.