söndag2 april

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Marknadsföring

Så marknadsförs Alex och Sigges nya bok "Rum"

Publicerad: 28 september 2017, 06:08
Uppdaterad: 28 september 2017, 07:46

Tvåvåningsmontern är tillbaka.

Författarduons monter på årets bokmässa är inte heller den här gången av den lågmälda sorten. "Den kommer synas, om man säger så", säger den förläggande redaktören Ebba Barrett Bandh. För Dagens Media berättar hon om marknadsföringstrategin bakom lanseringen av "Rum".



På bokmässan för två år sedan väckte medieprofilerna Alex Schulman och Sigge Eklund stor uppståndelse i samband med boksläppet av sin bok ”Tid”. Radarparets förlag Bookmark hade nämligen inte varit direkt blygsamma när det kom till marknadsföringen av författarduon. I en iögonfallande tvåvåningsmonter fanns bland annat en särskild loungedel på övervåningen där författarna kunde göra intervjuer och signera böcker.

Nu har det blivit dags igen. I samband med att årets bokmässa drar igång idag släpper paret uppföljaren ”Rum”. Ebba Barrett Bandh är förläggande redaktör på Bookmark och den från förlaget som drivit projektet. Om marknadsföringsstrategin kring släppet säger hon:

– Vi har inte jobbat med traditionella annonser, utan mer med att engagera alla som är involverade i de olika leden; läsare, återförsäljare, influencers och även olika medier. Vi har jobbat kreativt och verkligen försökt se till att alla känner sig delaktiga. De ska tycka att det är kul att marknadsföra boken, säger Ebba Barrett Bandh.

Dessutom förfogar de två profilerna själva över mäktiga marknadsföringskanaler.

– Alex och Sigge har så klart sin podd och sina Instagramkonton. De har inte pratat så mycket om boken ännu, men när de gör det så får de direkt respons. De kommer vara väldigt närvarande i marknadsföringen, åka runt i Sverige, signera böcker i bokhandlar och göra en massa framträdanden.

Författarduon Alex Schulman och Sigge Eklund. Foto: Alexander Dahl

Under bokmässan kommer paret bland annat att, likt förra gången, samtala med KG Hammar. Det med skillnaden att det den här gången är den ”rumsliga aspekten av vår existens” som ska avhandlas.

Däremot blir det inget ”Alex och Sigge”-tåg, som MTR sponsrade förra vändan. Den här gången får profilerna ta sig ner till mässan på egen hand. Den spektakulära montern är dock tillbaka.

– Deras monter blir inte så lågmäld, den kommer synas, om man säger så. Igen så har vi en tvåvåningslösning och en tre ton tung, enorm filmkub som kommer att visa deras trailer.

Tre ton?

– Ja, vi får hoppas att den inte ramlar ned på någon.

Själva boken är enligt Ebba Barrett Bandh ett marknadsföringsdokument i sig.

– Dels är den grafiskt snygg med unika, handtecknade blyertsillustrationer, dels har den en karta som är konstruerad av en särskild kartritare, där författarna byggt upp sin mentala och själsliga värld. Den är också utgångspunkten i en boktrailer som kommer att visas under bokmässan och på nätet.

Boken har utöver den ordinarie utgåvan tryckts i en begränsad upplaga om 2 500 exemplar.

– Det är en rolig och mer påkostad produkt som bland annat har en hologrameffekt på framsidan där författarna blundar och tittar, förklarar Ebba Barrett Bandh.

Ingen vinylversion den här gången?

– Nej, men allting annat från den förra lanseringen är kvar, med exempelvis en ljudbok förstås.

Är det avsaknaden av den traditionella annonseringen som gör att ni kan ha de här påkostade satsningarna?

– Ja, det kostar väldigt mycket att tapetsera tunnelbanan eller ha utomhusreklam. De pengarna har vi istället lagt på andra typer av lösningar.

Hur delaktiga har författarna själva varit i utformandet av marknadsföringsplanen?

– Allting har varit i dialog med författarna och förlaget.

Visst är det så att kampanjen kickade igång redan i början av veckan?

–Exakt, det var förhandsrelease i måndags. Tillsammans med Adlibris hade vi ett förhandssläpp där ett begränsat antal poddlyssnare fick träffa Alex och Sigge och prata om boken. De är båda otroligt delaktiga och tar sig verkligen tid att prata med alla fans.

Rum – En roadtrip genom psyket släpps idag, den 28 september.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev