Så många miljoner lägger Sverigedemokraterna på reklam under valåret

KARTLÄGGNING DEL 3 av 4. Byråsamarbeten, marknadsföringsbudget och annonskanaler – Dagens Media har tagit reda på hur de politiska partierna laddar inför valet 2018.

Socialdemokraterna är det parti som satsar mest pengar på att vinna valet 2018: 70 miljoner kronor planerar partiet att lägga på olika kommunikationsinsatser. Det framgår av Dagens Medias kartläggning av de politiska partiernas kommunikation under valåret.

När det gäller kanalval kommer partierna föga förvånande satsa mer på kommunikation i digitala kanaler än vad man gjorde inför valet 2014.

– Facebook är som en digital valstuga som är öppen dygnet runt och året om och där finns människor i alla åldrar från hela landet, svarar Moderaternas kommunikationschef Hampus Knutsson.

Det samtliga partier generellt ser som sin största kommunikativa utmaning inför valet är att förtydliga för väljarna vad som faktiskt är partiets budskap, i en tid då det blir allt svårare att nå fram i medieflödet.

– Det blir då svårare för väljaren att veta vad partierna faktiskt tycker och därmed se skillnaderna, säger Miljöpartiets presschef Pontus Tengby.

Merparten av partierna har klart vilka byråer de ska samarbeta med under valkampanjen. Sverigedemokraterna sticker ut som enda parti som aldrig samarbetar med externa byråer, i någon del av sitt arbete.

Det finns inom Sverigedemokraterna en tradition av att de flesta utmaningarna kan lösas av oss själva, svarar Mattias Wester på SD:s kommunikationsavdelning.

Läs nedan om hur Sverigedemokraterna förbereder sig inför valet.

Läs även om regeringspartiernas och alliansens valkommunikation. Imorgon är det dags för Feministiskt initiativ. Dagens Media har även kontaktat Vänsterpartiet, som inte återkommit med svar.

 

Sverigedemokraterna

Mattias Wester, kommunikationsavdelningen

Vilken byrå eller vilka byråer samarbetar ni med under valkampanjen och varför föll valet på just dem?

– Det finns inom Sverigedemokraterna en tradition av att de flesta utmaningarna kan lösas av oss själva. Vi på kommunikationsavdelningen tycker om detta arbetssätt då det inte bara låter oss vara mer flexibla utan också ger oss ett helt annat emotionellt band till produkten, vilket också märks på resultatet. Därför använder vi oss aldrig av externa byråer vid någon del av vårt arbete.

Hur mycket pengar planerar ni att lägga på reklam under valåret?

– Vi planerar att lägga cirka 50 miljoner på annonsering i valet. Beloppet kan komma att justeras, men detta är det enda svar jag kan ge så här långt i förväg.

Vilken annonskanal är viktigast för er?

– Vi har ungefär lika många interaktioner på Facebook såsom samtliga övriga partier tillsammans, varför våra egna kanaler också kommer att bli de viktigaste annonskanalerna för oss i valet.

Vilken ser ni som er största utmaning kommunikationsmässigt?

– Den största utmaningen för oss blir att nå och engagera människor med invandrarbakgrund.

Amanda Törner

Reporter

Publicerad 2018-02-07 14.00Uppdaterad 2018-02-07 13.45