Gå direkt till textinnehållet

Så många miljarder spenderades på digital annonsering 2017

Det råder allt större konvergens i annonsbudgeten. Majoriteten av företagen (59 procent) har numera en gemensam budget för all marknadsföring och använder sig av samma marknadsteam för att utnyttja den. Foto: Salesforce

Enligt en ny rapport från Salesforce spenderades det globalt över 200 miljarder dollar på digital annonsering under 2017. Under 2018 väntas 66 procent av budgeten läggas på Googles sökmotorannonsering, Youtube, Facebook och Instagram.

Globalt spenderades 209 miljarder dollar på digital annonsering under 2017. Oavsett om det handlar om mobilt, webben eller socialt exponeras konsumenterna för fler marknadsföringsbudskap nu än någonsin tidigare. Det framgår av rapporten Digital Advertising 2020, som CRM-leverantören Salesforce ligger bakom.

Rapporten kopplar ett stort grepp kring dagens digitala marknadsföring, samtidigt som den blickar framåt mot hur det kommer att se ut 2020. Studien bygger på enkätsvar från 900 personer med chefsposition inom marknadsföring och utfördes i november 2017.

Sammanfattningsvis baseras studien på fyra slutsatser:

  • Det råder allt större konvergens i annonsbudgeten. Majoriteten av företagen (59 procent) har numera en gemensam budget för all marknadsföring och använder sig av samma marknadsteam för att utnyttja den.
  • Varumärken vänder sig till betrodda datakällor för att kunna personanpassa konsumentreklamen. Fler än 90 procent har, eller planerar att, implementera datahanteringsplattformar (DMP) för att kunna hantera det massiva dataflödet samtidigt som man utforskar nya sätt att säkert dela data med partners.
  • Facebook och Google dominerar inom digital reklam samtidigt som videoannonser stiger i popularitet. Under 2018 kommer enligt rapporten 66 procent av budgeten att läggas på Googles sökmotorannonsering, Youtube, Facebook och Instagram. Videoinnehåll fortsätter att öka, där 65 procent av företagen ökade sina satsningar inom området under förra året. Såväl Googles som Facebooks tillväxt på området drivs till största del av annonser i mobilt- och videoformat.
  • Mätbarheten för annonser blir allt mer sofistikerad. Även om många varumärken fortfarande använder traditionella KPI:er som visningar har de börjat röra sig mer mot mer avancerade mätningar för att avgöra de längre värdena som får hos en konsument via annonsering.

Rapporten konstaterar även att nya tekniker som AI under de kommande åren ytterligare kommer stärka marknadsförare med nya och effektivare sätt att engagera konsumenterna.

Exempelvis svarar tre fjärdedelar av marknadsförarna i undersökningen att de antingen redan är igång, eller planerar, att annonsera via röstaktiverade AI-assistenter som Google Home, Alexa eller Apples Siri inom det närmaste året.

Amanda Törner

Reporter

Publicerad 2018-02-01 14.41Uppdaterad 2018-02-02 06.58

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: