Så gör Singles Day sitt intåg i Sverige

2017-11-13 16:48  
The fat jewish Guy frontar Elgiganten.

Elgiganten, Sportamore och Mediamarkt är några av de svenska annonsörer som i år firade det kinesiska fenomenet Singles Day.

Singles Day – shoppingfenomenet från Kina – har i år kommit till Sverige. I lördags 11 november var det dags för högtiden som vill uppmuntra singlar att shoppa loss åt sig själva.

Singles Day startade som ett skämt vid ett kinesiskt universitet 1993, som en reaktion mot Alla hjärtans dag. För att fira singellivet valdes ett datum som endast består av ettor.

År 2009 tog den kinesiske e-handelsjätten Alibaba över och varumärkesskyddade namnet Singles Day.

Under förra årets upplaga av dagen sålde Alibaba för 17,8 miljarder dollar. I år passerades det rekordet efter 13 timmar, när man nådde 18 miljarder dollar i försäljning, enligt CNN Money.

Till sist landade Alibabas Singles Day-handel på 25,4 miljarder dollar, motsvarande 213 miljarder kronor.

I Sverige väntar shoppinghögtiden på sitt genombrott. Flera svenska varumärken har i år tagit fasta på Singles Day, inte minst Elgiganten.

– Singles Day kommer att bli lika stort som Black Friday på sikt, säger Johan Järnliden, som är marknadschef på Elgiganten, i ett pressmeddelande om kampanjen med vilken man vill öka kännedomen om dagen i Norden.

Även e-handelsbolaget Sportamore och hemelektronikkedjan Mediamarkt började i år kampanja kring Singles Day. 

– Medan Black Friday och Cyber Monday brukar markera startskottet för julhandeln, där de flesta handlar julklappar till nära och kära, så är Singles Day snarare ett tillfälle att unna sig själv något, säger Mediamarkt Sveriges marknadsdirektör Mia Lund Hanusek i ett pressmeddelande.

HUI Researchs analytiker Erik Bergh säger till Dagens Media att Singles Day fortfarande är ett nytt fenomen i Sverige, medan Black Friday växer.

– Vi har inga siffror specifikt för Black Friday, eftersom vi mäter hela perioden november-december. Black Friday kickar ju igång julhandeln, så det är svårt att säga vad som är effekter av Black Friday och vad som är övrig julhandel.

Black Friday inträffar den 24:e november, och Singles Days närhet till den andra kommersiella högtiden menar Erik Bergh riskerar att upplevas av konsumenterna som lite "kaka på kaka".

Men han säger samtidigt att det är troligt att Singles Day kommer att växa i Sverige under de kommande åren, tack vare att det är en sådan stor shoppingdag i Asien.

– Fördelen för Singles Day skulle jag säga är att den kommer från Asien, och den asiatiska handeln ökar i Sverige, framför allt via nätet. De konsumenter som är aktiva på sajter som Wish och Aliexpress kommer att märka av Singles Day där, och handla allt mer på det sättet. Men än så länge är kännedomen om Black Friday mycket större i Sverige. Vilken typ av produkter som kommer att ligga i fokus under Singles Day återstår att se – för Black Friday är det ju främst hemelektronik.

Amanda Törner

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt