Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Marknadsföring

Så fick Margaux Dietz partiledarna till Youtube-studion

POLITIKEN OCH INFLUENCERS DEL 3 AV 5. Har de politiska partierna fått upp ögonen för den nya tidens makthavare – och vad innebär i så fall det? Dagens Media tar ett grepp om influencers betydelse i valrörelsen. I Youtube-formatet "Partitempen" har Margaux Dietz lyckats få samtliga partiledare att ställa upp på intervjuer – utan minsta övertalan.


Publicerad 2018-03-21 06:00
Uppdaterad 2018-03-21 08:07

Ämnen i artikeln:

Youtube

Dela artikeln:

Som influencer med hundratusentals följare i sina sociala medier säger Margaux Dietz, som även är akutell i TV4:s "Let's Dance", att det känns viktigt att använda sina kanaler till att göra en insats. När hon satte sig ner och funderade på vad hon skulle satsa på under 2018, kändes valet som en självklar grej.

För Margaux Dietz blir det första gången hon gör något på temat politik.

– Jag kör all in på en gång, helt enkelt. Jag satte ihop en presentation av "Partitempen" och skickade iväg en förfrågan till alla partiledare för att kolla av intresset. Alla svarade på en gång att de var jätteintresserade, säger Margaux Dietz till Dagens Media.

Hon tror att det stora intresset från partiernas håll handlar om utmaningen att väcka den unga målgruppens intresse.

– De unga konsumerar inte media som den äldre generationen. Jag når ju hundratusen unika personer inom just den här svårnådda målgruppen, så jag trodde nog ändå att det skulle finnas ett stort intresse från politikerna, fortsätter hon.

LÄS MER: "Så tar de politiska partierna hjälp av influencers"

Upplägget i "Partitempen", som har premiär den 21 mars, skiljer sig en hel del åt från hur vi är vana vid att se partiledarna bli intervjuade. I programmet får partiledarna svara på personligare frågor de kanske inte vanligtvis konfronteras med, delta i en "challenge" som är ett välkänt Youtube-fenomen, och döma ut ett antal företeelser enligt devisen "bu eller bä".

Dessutom har varje partiledare med sig ett föremål som ska representera partiet, och i slutet av varje avsnitt får de chans att ställa en fråga till nästa partiledare som ska intervjuas.

– Jag skickade tolv stycken challenge-alternativ till partiledarna i förväg, och det är lite kul när man märker att de har valt det som de är bra på. En partiledare ville absolut busringa, en annan är väldigt bra på dialekter och en tredje ville avsluta låtar, säger Margaux Dietz.

Hur har du upplevt inspelningarna?

– Man har ju ofta en bild av hur en människa ska vara i förväg, men jag har faktiskt blivit väldigt positivt överraskad av alla partiledarna. Det har också varit kul att se hur de har tagit till sig att det nu är Youtube som är formatet och anpassat sig efter det. Nu står de inte i en debatt i tv, och har därför vågat visa en annan sida av sig själva. Själv var jag lite nervös inför den första intervjun, men samtidigt har ju jag all makt i situationen.

Har du märkt av ett intresse för politik bland följarna?

– Jag har inte märkt av något speciellt stort intresse innan, men när jag berättade om "Partitempen" blev alla väldigt peppade. Alla väldigt förväntansfulla inför premiären, vilket känns både läskigt och kul. Jag är ju inget proffs på politik, vilket gör innehållet väldigt lättillgängligt för mina följare. Det är ju egentligen helt sjukt att en Youtube-kanal kan ha en sådan kraft idag att statsministern vill komma och besöka min lilla Youtube-studio som jag finansierat själv.

LÄS MER: "Nätverken: 'Influencers kommer spela stor roll i politiken'"

Hur skulle du ställa dig om ett politiskt parti hör av sig och vill göra ett samarbete?

– Idag skulle jag inte göra det, mycket för att jag inte har bestämt mig för vad jag ska rösta på. Om jag skulle göra ett politiskt samarbete vill jag vara 110 procent säker på att jag står för partiets politik, vilket jag har svårt att se att jag någonsin skulle vara. "Partitempen" har jag nästan gjort lika mycket för mig själv, just eftersom jag vill lära mig mer om politik och vad partierna vill. Jag tror nästan det är omöjligt att hålla med ett enskild parti i alla frågor, vilket gör det svårt att helhjärtat gå in i ett samarbete. Men man ska aldrig säga aldrig.

Hur viktiga tror du att influencers som du själv kommer bli för partierna att kunna nå ut till förstagångsväljarna?

– Jag tror vi kommer bli jätteviktiga. 69 procent av unga mellan 16-25 tittar dagligen på Youtube, de tittar inte på traditionell tv. Om politikerna vill nå den här målgruppen är Youtube och andra sociala medier vägen att gå. Och om du en gång väljer parti som ung, är det inte jättevanligt att helt skifta. Det som är viktigt för politikerna är att anpassa sitt språk till de här kanalerna. Jag kan själv tycka att debatterna i traditionell tv är obegripliga och att partiledarna mest står och pratar i mun på varandra.

Vad har partiledarna själva sagt om upplevelsen att vara med i "Partitempen"?

– De säger också att det egentligen känns helt sjukt att de ställer upp på det här, ha ha. Men samtidigt säger de att de har insett att det är vägen att gå. Min tanke är att fortsätta göra innehåll på politik framåt på något sätt. Jag har några liknande idéer.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.