Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Marknadsföring

Så blev American Apparels ompositionering

Efter månader av rekonstruktion ska reklamkampanjen "Back to Basics" tvätta bort American Apparels sexistiska och kontroversiella stämpel.


Publicerad 2017-12-28 10:11
Uppdaterad 2017-12-28 10:11

Ämnen i artikeln:

American apparel

Dela artikeln:

Klädföretaget American Apparel har tidigare varit omdiskuterade för sina kontroversiella reklamkampanjer, där de anklagats för att vara sexistiska.

Tidigare vd:n och grundaren Dov Charney avsattes 2014 efter anklagelser om sexuella trakasserier. Han fick även hård kritik för sina bilder på lättklädda kvinnor som frontade företagets reklamkampanjer.

Bloggaren och fotografen Tomas Gunnarsson utsåg American Apparel till " Årets sexist" 2014, och 2015 ansökte bolaget om konkursskydd för omstrukturering.

För några månader sedan lanserade American Apparel kampanjen "Back to Basics", med förhoppning om att skildra en mer nyanserad och jämställd bild av kvinnor och män.

Sabina Weber, head of brand marketing för American Apparel, säger till Adweek att både män och kvinnor fotas i liknande poser och bär samma mängd kläder. Tanken är att skildra en mer mångfacetterad kroppssyn, där längd, vikt, etnicitet och ålder tas i beaktande.

Ovan och nedanför hittar du ett urval av bilder från reklamkampanjen "Back to Basics":

Alex Hartelius

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.