Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Marknadsföring

RO fäller modeskapare för "sexobjekt"

Publicerad: 26 Februari 2018, 16:01
Uppdaterad: 27 Februari 2018, 07:38

Modeskaparen Ann-Sofie Backs Instagram-inlägg fälls av RO. Foto: Skärmbild från Instagram.

Designern Ann-Sofie Backs Instagram-inlägg fälls: "Kränkande för kvinnor i allmänhet".


Ämnen i artikeln:

RO

I oktober förra året lade modeskaparen Ann-Sofie Backs upp ett inlägg på sin Instagram, där en kvinna i en svart skinnklänning med blottade bröst syntes. Inlägget anmäldes till Reklamombudsmannen, där anmälaren bland annat yrkade på att inlägget var "objektifierande".

Nu har Reklamombudsmannens opinionsnämnd kommit med sin dom, och fastställer att kvinnan på modeskaparens Instagram-inlägg famställs som ett "sexobjekt". Vidare slår nämnden även fast att modellen framställs som extremt smal, och därmed bidrar till ett skadligt ideal. Det rapporterar Nyhetsbyrån Siren.

"I frågan om reklamen är könsdiskriminerande finner nämnden att kvinnan, genom att båda hennes bröst är blot​t​ade, framställs som ett sexobjekt. Det är i sammanhanget inte motiverat att visa kvinnans bröst. Framställning​en av henne som sexobjekt har därmed ingen koppling till det mark​- nadsförda plagget och detta är kränkande för kvinnor i allmänhet", skriver RO bland annat i sitt beslut.

Ann-Sofie Backs inlägg har tidigare fått kritik från Annonsrådet, som i sin tur publicerade ett Instagram-inlägg, där de ställde sig frågan: "Konst eller reklam?"

  

Modeskaparen själv försvarade inlägget i en kommentar på Instagram, bland annat genom orden "jag som designer, kvinna och feminist förbehåller mig rätten att visa min design på vilket sätt jag behagar".

Ann-Sofie Backs Instagram-inlägg ifråga:

 

Simon Nilsson

simon.nilsson@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

RO

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.