Gå direkt till textinnehållet

Riktlinjer för influencer marketing

ÅRET SOM GICK. Terrordåd, högerextremism, historiens längsta tv-konflikt och en massiv #metoo-rörelse. Branschen har skakats om rejält under 2017 – Dagens Media sammanfattar vilka händelser som definierade medieåret.

IAB Sveriges task force inom influencer marketing presenterade i början på sommaren den branschgemensamma guide man tagit fram kring vad som gäller vid influencer-samarbeten.

Riktlinjer och rekommendationer samlades i en handbok som finns att hitta på IAB Sveriges sajt, och man tog även fram en certifiering för influencer-nätverk och agenturer, som genomförs av en grupp hos IAB.

Certifieringen ska fungera som en kvalitetsstämpel på att hantering, processer och dokumentation är på plats, och företagen som certifieras förbinder sig att följa IAB Sveriges riktlinjer.

I ungefär samma veva presenterade IRM resultatet av sin första mätning av annonsörernas investeringar i influencer marketing. Omsättningen under 2016 landade på en halv miljard, vilket innebär en ökning på 40 procent från föregående år.

Publicerad 2017-12-31 06.00Uppdaterad 2017-12-30 20.55

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: