Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Marknadsföring

Riktlinjer för influencer marketing

ÅRET SOM GICK. Terrordåd, högerextremism, historiens längsta tv-konflikt och en massiv #metoo-rörelse. Branschen har skakats om rejält under 2017 – Dagens Media sammanfattar vilka händelser som definierade medieåret.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Publicerad: 31 December 2017, 06:00
Uppdaterad: 30 December 2017, 20:55

Ämnen i artikeln:

Influencer marketingIRM

IAB Sveriges task force inom influencer marketing presenterade i början på sommaren den branschgemensamma guide man tagit fram kring vad som gäller vid influencer-samarbeten.

Riktlinjer och rekommendationer samlades i en handbok som finns att hitta på IAB Sveriges sajt, och man tog även fram en certifiering för influencer-nätverk och agenturer, som genomförs av en grupp hos IAB.

Certifieringen ska fungera som en kvalitetsstämpel på att hantering, processer och dokumentation är på plats, och företagen som certifieras förbinder sig att följa IAB Sveriges riktlinjer.

I ungefär samma veva presenterade IRM resultatet av sin första mätning av annonsörernas investeringar i influencer marketing. Omsättningen under 2016 landade på en halv miljard, vilket innebär en ökning på 40 procent från föregående år.

Ämnen i artikeln:

Influencer marketingIRM

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.