Rekordmycket smygreklam bland influencers

2017-12-18 11:22  

Fler influencers har fällts för dold reklam av RO. Isabella Löwengrip står för de flesta inläggen som fällts.

I takt med att influencer marketing blir allt mer populärt blir det allt viktigare för annonsörer och influencers att annonsmärka inlägg på sociala medier.

2017 var ett rekordård när det kommer till dold reklam, rapporterar Di Digital, som har tagit det av Reklamombudsmannens fällningar.

Under året friades två ärenden medan hela 22 ärenden fälldes för att inte tydligt nog märkt ut sina reklamsamarbeten. Det är en klar ökning jämfört med föregående år då nio influencers fälldes. 2015 låg motsvarande antal på två.

16 olika influencers förekommer i årets lista över RO-fällningar. Isabella Löwengrip är den som förekommer mest, hon har fällts fyra gånger.

Andra som fällts är entreprenörssystrarna Hannah Widell och Amanda Schulman, något som Dagens Media har berättat om tidigare.

Som bekant innebär en fällning av RO inte att man blivit prövad enligt lag. Däremot så väntas besked just nu från rättegången mot bloggaren Alexandra "Kissie" Nilsson och influencernätverket Tourn. Rättegången togs upp i Patent- och marknadsdomstolen i förra veckan.

Det var förra året som KO stämde de båda parterna för dold reklam och genom stämning vill de undersöka den nuvarande marknadsföringslagen.

Sveriges Annonsörers förbundsjurist Tobias Eltell var under torsdagen inkallad som vittne i tvisten. I ett pressmeddelande ställer han sig frågande till varför inte annonsören – som Alexandra "Kissie" Nilsson gjort reklam för –har blivit stämd.

"Traditionellt har ju annonsören haft ett primäransvar för reklammarkering och många har frågat mig om vi nu ser en glidning i det ansvaret. Det tror jag inte. Skälet till att KO inte stämt annonsören kan vara att man vill pröva hur långtgående ansvar en influencer har. Men det är bara spekulationer", skriver han i pressmeddelandet från Sveriges Annonsörer.

En dom i ärendet kan som tidigast väntas om sex veckor.

Hanna Frick

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt