Få hela storyn
Starta din prenumeration
Marknadsföring
Publicerad: 24 juni 2016, 19:04
Uppdaterad: 24 juni 2016, 12:15
CANNES LIONS 2016. Sverige slår rekordåret 2012 och kammar hem fyra lejon i Entertainment.
Ämnen i artikeln:
Cannes LionsForsman & Bodenfors drar hem ytterligare lejon. Ett bronslejon för "Look who's driving" för Volvo Trucks och ett bronslejon för "Marriage market takeover" för SK-II.
Även Ingo drar hem två till lejon, ett silverlejon för "Le bon" för Lidl och ett silverlejon för "The Swedish number" för Svensk Turistförening.
Det betyder att Sverige slår rekordåret 2012 då svenska byråer kunde plocka hem 45 lejon. I år har Sverige hittills kammat hem hela 47 lejon – än återstår prisutdelningarna i Film, Film Craft, Integrated och Titanium där Sverige har totalt 17 vinstchanser.
Lista på de allra sista vinstchanserna:
Film:2 för TBWA2 för DDB2 för Forsman & Bodenfors
Film Craft: 2 för CP+B3 för Forsman & Bodenfors3 för DDB
Integrated:1 för Forsman & Bodenfors
Titanium:1 för Ingo1 för Forsman & Bodenfors
Gran Prix tilldelas Vrse.works Los Angeles för "The displaced" för The New York Times. "The displaced" är än VR-upplevelse som gör det möjligt för människor att förstå och själv uppleva i alla fall en liten del av vad flyktingkrisen innebär.
– Bidraget låter människor förstå flyktingkrisen genom VR och ger ett helt nytt perspektiv, säger Jae Goodman, talesperson för juryn.
"The displaced" tilldelades även ett Grand Prix i kategorin Mobile, då för appen som lanserades för att sprida innehållet.
Totalt prisas 61 bidrag.
I morgon hålls de allra sista prisutdelningarna i kategorierna Film, Film Craft, Integrated och sist men inte minst Titanium.
Ämnen i artikeln:
Cannes Lions