Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Marknadsföring

Rekordåret är ett faktum

Publicerad: 24 Juni 2016, 19:04
Uppdaterad: 24 Juni 2016, 12:15

CANNES LIONS 2016. Sverige slår rekordåret 2012 och kammar hem fyra lejon i Entertainment.


Ämnen i artikeln:

Cannes Lions

Forsman & Bodenfors drar hem ytterligare lejon. Ett bronslejon för "Look who's driving" för Volvo Trucks och ett bronslejon för "Marriage market takeover" för SK-II.

Även Ingo drar hem två till lejon, ett silverlejon för "Le bon" för Lidl och ett silverlejon för "The Swedish number" för Svensk Turistförening.

Det betyder att Sverige slår rekordåret 2012 då svenska byråer kunde plocka hem 45 lejon. I år har Sverige hittills kammat hem hela 47 lejon – än återstår prisutdelningarna i Film, Film Craft, Integrated och Titanium där Sverige har totalt 17 vinstchanser.

Lista på de allra sista vinstchanserna:

Film:2 för TBWA2 för DDB2 för Forsman & Bodenfors

Film Craft: 2 för CP+B3 för Forsman & Bodenfors3 för DDB

Integrated:1 för Forsman & Bodenfors

Titanium:1 för Ingo1 för Forsman & Bodenfors

Gran Prix tilldelas Vrse.works Los Angeles för "The displaced" för The New York Times. "The displaced" är än VR-upplevelse som gör det möjligt för människor att förstå och själv uppleva i alla fall en liten del av vad flyktingkrisen innebär.

– Bidraget låter människor förstå flyktingkrisen genom VR och ger ett helt nytt perspektiv, säger Jae Goodman, talesperson för juryn.

"The displaced" tilldelades även ett Grand Prix i kategorin Mobile, då för appen som lanserades för att sprida innehållet.

Läs mer om projektet här.

Totalt prisas 61 bidrag.

I morgon hålls de allra sista prisutdelningarna i kategorierna Film, Film Craft, Integrated och sist men inte minst Titanium.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Cannes Lions

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.