måndag20 mars

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Marknadsföring

Reklamtävlingen 48h återuppstår

Publicerad: 14 september 2017, 09:30
Uppdaterad: 14 september 2017, 10:42

48H skulle fira 20 år, men nu står det klart att det inte blir någon tävling.

Reklamtävlingen 48h, av och för studenter, kommer tillbaka i vår.



Sveriges största reklamtävling för studenter gör comeback nästa år.

Det är Yrgo, Komm och Citypaketet som sett till att blåsa nytt liv i tävlingen 48h, där studentlag från svenska media- och reklamskolor tävlar om att ta fram den bästa kampanjen för en välgörenhetsorganisation.

Tävlingen skulle firat 20 år för tre år sedan, men fick ställas in efter att Citypaketet hoppat av som sponsor.

– Vi utbildar prisvinnande kreatörer och jag tyckte det är kul att elever åter igen ges chansen att tävla och visa upp sig. Jag tror också att mina kollegor på de andra skolorna håller med om att det behövs en tävling som denna för våra studenter. Därför är vi med och återupplivar 48h-tävlingen" säger Christina Sandell på Yrgo i Göteborg, i en kommentar.

Förutsättningarna för tävlingen i form av breif och uppdragsgivare kommer hållas hemlig tills dess att tävlingen drar igång den 15 mars i Göteborg. Därefter har lagen 48 timmar på sig att ta fram sin kampanj som ska bestå av en helsida print och en digital annons.

Det vinnande bidraget kommer att publiceras både i print och digitalt i Citypaketets kanaler, det vill säga DN, GP och Sydsvenskan.

– Vi vill vara med och hylla kreativ annonsering. Och den uppdaterade versionen av tävlingen, där print och digitalt lever parallellt och stärker varandra är precis vad vi brinner för. Dessutom känns det väldigt bra att få bjuda en välgörenhetsorganisation på effektiv annonsering" säger Johan Markström, vd på Citypaketet.

Linda Nilsson, kanslichef på Komm, instämmer.

– Det är jättekul att 48H åter igen kommer gå av stapel. Här på KOMM arbetar vi ständigt för att svensk kommunikation ska vara bäst i världen och den här tävlingen är en push i helt rätt riktning.

Information till berörda skolor kommer enligt ett pressmeddelande att skickas ut i slutet av året.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev