Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Marknadsföring

”Reklambranschen rymmer många överstepräster"

Publicerad: 8 December 2016, 09:27
Uppdaterad: 8 December 2016, 12:58

Förre Uberchefen Alok Alström om startupen Adclouds och om sin syn på reklambranschen.


Ämnen i artikeln:

Uber

På onsdagen berättade Breakit att Ubers förre Sverigechef Alok Alström blir delägare och kommersiell chef på Adclouds – en startup som utvecklat en annonsalgoritm som kommer ”rädda digital annonsering”. I ett mejl ger Alok Alström sin syn på reklambranschen.

”Reklambranschen har sen sin början rymt många förståsigpåare som likt överstepräster förklarat för oss dödliga var annonser ska publiceras och hur de ska utformas för att vara framgångsrika”, skriver han.

Enligt Adcloud överträffar deras annonsalgoritm den mänskliga förmågan att ta fram displayannonser med 30 till 200 procent.

Bolaget tror också att algoritmen, som känner av vilken typ av ”kreativa element människor reagerar på och som automatiserar färg, form och budskap, kan ersätta en tredjedel av kampanjreklambranschen globalt, skriver Breakit.

”Den kreativa processen som ska leda till en annons utformning, och därmed till att fler inom ett visst segment blir intresserade av ett erbjudande, lämnats i stort sett oförändrad sen 60-talets ’Mad Men’-era”, skriver Alok Alström.

Enligt Alok Alström utnyttjar inte reklambyråer och marknadsavdelningar digitala möjligheter för att maximera avkastningen på annonssatsningen.

”En del menar lite föraktfullt att detta beror på att kreatörer inte är tillräckligt intresserade av matematiska algoritmer och dess potential. Jag tror att det snarare handlar om ingen brytt sig om att bygga ett helhetsverktyg som kreatörer kan stödja sig mot”, skriver han.

Förra året, innan tjänsten lanserades på bred front, omsatte Adclouds 6,5 miljoner kronor och gjorde 4 miljoner kronor i förlust, skriver Breakit.

Viktor Ek

viktor.ek@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Uber

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.