Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Marknadsföring

Regeringen ska utreda om alkoholreklam i sociala medier

Regeringen vill se över lagstiftningen för att barn och unga ska skyddas från alkoholreklam i sociala medier.


Publicerad 2016-10-03 07:34
Uppdaterad 2016-10-03 08:14

Ämnen i artikeln:

Regeringen

Dela artikeln:

I fredags den 30 september presenterade regeringen ett direktiv om alkoholfrågor, där man bland annat beslutat att man ska utreda reglering av alkoholreklam i sociala medier.

Beslutet kommer i samma veva som KO valt att ta storbloggaren Kissie och företaget Tourn till domstol för att pröva den nuvarande marknadsföringslagen.

”Marknadsföringen har bytt skepnad dels genom att en övergång har skett från traditionella kommunikationskanaler till digitala medier, dels genom att gränserna för vad som är annonsering respektive annan typ av publicering har blivit svårare att bedöma”, skriver regeringen, och hänvisar till en utredning som gjordes redan 2013.

Man skriver vidare att industrin genom att använda sociala medier kan sprida sin marknadsföring till en mycket låg kostnad och kan skapa en direktrelation med sin målgrupp genom att låta dem vara delaktiga i utformningen och marknadsföringen av produkterna. Därmed bedömer regeringen att det finns anledning att se över lagstiftningen.

Syftet är att framför allt barn och unga på ett bättre sätt än i dag kan skyddas från marknadsföring av alkohol via digitala medier.

Nyligen kom en Sifo-undersökning på uppdrag av IQ, som bland annat visade att drygt var tredje person tycker att alkoholreklam på social medier har ökat de senaste två åren.

– Teknikutvecklingen har gått väldigt snabbt när det kommer till sociala medier och lagstiftningen har inte hängt med. Det finns skäl att se över den, särskilt eftersom alkoholreklamen på sociala medier når unga och barn i större utsträckning, sade Juan-Pablo Roa, vd på IQ till Dagens Media vid tillfället.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.