Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Marknadsföring

Puma Swede jublar över friande från RO

Publicerad: 30 September 2016, 06:52
Uppdaterad: 30 September 2016, 08:02

Puma Swede. Foto: Janne Naess

UPPDATERAD. Puma Swede berättar i bloggen om hur Kvinnolobbyn gick på pumpen – Club Privés porrbilar fälls inte av Reklamombudsmannen.


Ämnen i artikeln:

RO

Reklamombudsmannen har beslutat att fria Club Privés bilar efter anmälan från Sveriges Kvinnolobby.

Kvinnolobbyn motiverade anmälan med ”att reklamen fokuserar på kvinnornas kroppar och framställer dem som sexobjekt. Det är extra allvarligt när reklamen exponeras på ett påträngande sätt i det offentliga rummet och är svår att undvika. Bilden är grovt objektifierande och kränkande och därmed könsdiskriminerande.”

Reklamombudsmannen menar dock, att bilarna och dess motiv har en tydlig koppling till Club Privés verksamhet:

"Nämnden finner i och för sig att kvinnorna, genom sin klädsel, framställs som sexobjekt. Framställningen av kvinnorna har dock en tydlig koppling till den marknadsförda tjänsten striptease. Inte heller framställ­ningen i övrigt kan anses vara kränkande för kvinnor i allmänhet."

Puma Swede, som också är porrstjärna skriver på sin blogg om friandet:

”Istället för att alltid välja se dessa bilder som objektifierande, kränkande och könsdiskriminerande kan man väl även välja att se dem som inspiration till att kvinnokroppar är snygga! Det är OK om man vill visa upp sig och sin kropp och att vara nöjd med. Med eller utan kläder”.

Club Privés bilar har dock blivit fällda av RO tidigare, bland annat i januari i år då man efter anmälan från åtta privatpersoner fastslog att reklamen var både stötande och könsdiskriminerande.

Puma Swede jublar i alla fall över RO:s senaste beslut, och skriver vidare på bloggen:  

”Jag säger i vart fall hurra för kvinnor och kvinnokroppen!!!”

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

RO

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.