Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Marknadsföring

Programmatiska annonsköp ökar stort

Nu har IRM:s årliga mätning av programmatisk handel i Sverige lanserats. Rapporten visar att investeringen i programmatiska annonsköp uppgår till 730 miljoner kronor under 2015, det är en ökning med 134 procent relativt 2014.

Anton Äng

anton.ang@dagensmedia.se


Publicerad: 19 Maj 2016, 11:44
Uppdaterad: 19 Maj 2016, 11:46

Ämnen i artikeln:

IRM

Rapporten fokuserar på två underkategorier inom digital reklam: display- och webb-TV-annonsering. Tillsammans utgör dessa 4,2 miljarder kronor eller 33 procent av den digitala kakan.

De programmatiska investeringarna 2015 uppgår till 730 miljoner kronor, vilket motsvarar 17 procent av den totala omsättningen inom display och webb-TV. Det är en ökning med 134 procent jämfört med föregående år.

– Ur ett internationellt perspektiv så är vi är vi relativt sena i utvecklingen. Investeringarna i programmatisk annonshandel väsentligt större på de stora europiska marknaderna. På vissa marknader står programmatisk handel redan för över 50 procent av den samlade investeringen i display och webb-TV. Jag skulle vilja karaktärisera 2015 som genombrottsåret förprogrammatiska annonsköp. Det är inte längre en liten företeelse som några få initierade sysslar med, utan något som alla i mediebranschen förhåller sig till, säger IRM:s vd Madeleine Thor i ett pressmeddelande.

IRM:s rapport om programmatisk handel bygger på datainsamling, nio djupintervjuer samt research och analys av trender i Sverige och internationellt.

Ämnen i artikeln:

IRM

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.