Programmatiska annonsköp ökar stort

2016-05-19 13:44 Anton Äng  

Nu har IRM:s årliga mätning av programmatisk handel i Sverige lanserats. Rapporten visar att investeringen i programmatiska annonsköp uppgår till 730 miljoner kronor under 2015, det är en ökning med 134 procent relativt 2014.

Rapporten fokuserar på två underkategorier inom digital reklam: display- och webb-TV-annonsering. Tillsammans utgör dessa 4,2 miljarder kronor eller 33 procent av den digitala kakan.

De programmatiska investeringarna 2015 uppgår till 730 miljoner kronor, vilket motsvarar 17 procent av den totala omsättningen inom display och webb-TV. Det är en ökning med 134 procent jämfört med föregående år.

– Ur ett internationellt perspektiv så är vi är vi relativt sena i utvecklingen. Investeringarna i programmatisk annonshandel väsentligt större på de stora europiska marknaderna. På vissa marknader står programmatisk handel redan för över 50 procent av den samlade investeringen i display och webb-TV. Jag skulle vilja karaktärisera 2015 som genombrottsåret förprogrammatiska annonsköp. Det är inte längre en liten företeelse som några få initierade sysslar med, utan något som alla i mediebranschen förhåller sig till, säger IRM:s vd Madeleine Thor i ett pressmeddelande.

IRM:s rapport om programmatisk handel bygger på datainsamling, nio djupintervjuer samt research och analys av trender i Sverige och internationellt.

Anton Äng

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt