Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Marknadsföring

Prisregn över svenska byråer i Echo Awards

DMA 2017. 15 svenska nomineringar resulterade i 11 priser i Echo Awards. Ingo och STF kunde hämta hem pris nummer 97 för The Swedish Number.

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

janne.naess@dagensmedia.se

Niclas Rislund

niclas@dagensmedia.se


Publicerad: 09 Oktober 2017, 03:46
Uppdaterad: 09 Oktober 2017, 03:59

Ämnen i artikeln:

dmaEcho AwardsThe Swedish Number

Bild 1/7  STF:s Jenny Engström och Johanna Murray på Echo Award scen. Foto: Janne Næss

I går kväll avgjordes årets Echo Awards på New Orleans Morial Convention Center. Sju svenska byråer fanns bland de nominerade bidragen – samtliga tog hem pris.

En av förra årets mest uppmärksammade kampanjer – ”The Swedish Number” gav Ingo och STF ytterligare fyra priser. 

– Nu har vi totalt fått 97 priser, jublar Jenny Engström, kommunikationschef på STF. 

Tillsammans med kollegan Johanna Murray, projektledare för kampanjen, var hon plats i New Orleans för att ta emot priserna. 

– Vi har ett par chanser kvar i London, men sen har vi nog fått alla priser vi kan få, säger Johanna Murray. 

Jenny Engström: 

– Det här har öppnat arenor för oss som vi normalt sett inte får delta på. Dessutom har det betytt mycket att fått vara med och lyfta Sverige i olika sammanhang runt om i världen. 

Totalt fick de med sig två guld, ett silver och ett brons från Echo Awards. 

Även Christel Hedin, vd på Abakus, har rest till New Orleans. 

För hennes del resulterade Echo Awards i guld i kategorin ”Best loyalty or rentention campaign”, för kampanjen ”From commerce ot care”, för If försäkringar. 

– Jag är tagen, jag ringde precis hem till kunden, trots att det är tre på natten därhemma, säger hon. 

– Det betyder hur mycket som helst att vinna, först tänker man att det inte ska göra det. Men när man vinner betyder det allt. 

Byrån Mecka kammade hem ett silver i ”Business product and services” för sin kampanj ”The world’s first cable sweater”, för kunden Nexans. 

 

Här är alla svenska priser i årets Echo Awards: 

 

Guld i Best campaign under 250 000 dollar: The Swedish Number, Ingo, STF

Guld i Transport and hospitality: The Swedish Number, Ingo, STF

Guld i Best loyalty or retention campaign: From commerce to care, Abakus, If försäkringar

Guld i Business products and services: Adobe stock apparel, Abby Priest, Adobe

Silver i Pharmaceutical and healthcare: 80ml, Det / Rippler, Gedeon Richter

Silver i Best use of mobile: The Swedish Number, Ingo, STF

Silver i Best use of direct mail: Adobe stock apparel, Abby Priest, Adobe

Silver  i  Business products and services: The world's first real cable sweater, Mecka, Nexans Sweden

Silver i Technology and communications: The great gig hunt, Smicker, Halebop

Brons i Best use of Experiential: The Swedish Number, Ingo, STF

Brons i Best use of search / display: The banner ad that can see what you see, MRM/McCann, Vattenfall

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.