Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Marknadsföring

Premiär för IAB-bloggen

Publicerad: 1 Februari 2018, 06:55
Uppdaterad: 1 Februari 2018, 07:39

Charlotte Thür, vd för IAB Sverige. Foto: Janne Naess

IAB kommenterar Kissie-domen i första blogginlägget hos Dagens Media.


Ämnen i artikeln:

IABInfluencer marketing

IAB är branschorganisationen för landets intressenter inom digital marknadskommunikation. I bloggen hos Dagens Media som har premiär idag, kommer IAB att ta upp trender och funderingar runt digital reklam, stort som smått.

I det första blogginlägget avhandlas något som branschen har väntat på länge: domen mot bloggaren och influencern Alexandra "Kissie" Nilsson.

Den innebär att de som jobbar med marknadsföring, och specifikt influencer marketing, har fått en tydligare vädledning i vad som gäller när en person gör reklam för produkter och tjänster via sociala medier.

"En viktig aspekt som domen kommunicerar är att alla kan göra fel men gör man lär man sig inte av sina misstag är det mer allvarligt. Influencer marketing är en ung kanal och det är ofta unga personer som är avsändare av de kommersiella budskapen, vilket är varför det är viktigt att fortsätta utbilda och ge vägledning för att se till att fler gör rätt. För rätt vill de allra flesta göra men vi ser ibland en osäkerhet och okunskap vilket gör att det inte blir tydligt nog", skriver IAB i inlägget.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

IABInfluencer marketing

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev