Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Marknadsföring

Postkodlotteriet anmäler sin egen reklam

Publicerad: 27 December 2017, 14:10
Uppdaterad: 28 December 2017, 08:37

Postkodlotteriets ägarbolag Novamedia Sverige vill ha tydligare riktlinjer för spelreklam. Därför väljer man att anmäla den egna marknadsföringen för granskning.


Ämnen i artikeln:

PostkodlotterietSvenska Spel

När spel- och lotterimarknaden nu omregleras är det avgörande med tydliga gränser för vad som är tillåtet och vad som går över gränsen. Det anser Postkodlotteriets operatörsbolag Novamedia Sverige. Därför väljer man nu att anmäla en av sina egna reklamfilmer för granskning till spelbranschens eget granskningsorgan, SEEM.

Reklamfilmen, som visar ett julfirande, har dessutom anmälts av en privatperson till Reklamombudsmannen (RO). Därmed kommer marknadsföringen att prövas i två instanser. Det Novamedia vill pröva är om det finns risk för att reklamen påstår att spel kan erbjuda en lösning på sociala eller personliga problem.

– Vi tycker att det är väldigt viktigt med tydliga regler, och här ser vi att marknadsföringen ligger lite i gråzonen. Därför vänder vi oss till ett oberoende organ för att ta reda på hur det faktiskt ligger till, och prövar vad gränsen går för hela branschens skull, säger Anne-Catherine Worth, kommunikationschef på Novamedia, till Dagens Media.

I början av december bjöd Postkodlotteriet in kunder till 22 biografer runt om i Sverige för att se familjefilmen ”Monkey – En liten apa med en stor hemlighet”. Inbjudan till familjefilmen var ställd till lotteriets kunder, vilka alltid är över 18 år. Men eftersom det är en familjefilm så fanns både barn och vuxna med i publiken. Därför väljer Novamedia att anmäla även det eventet, för att testa om det kan tolkas som marknadsföring riktad mot barn.

Novamedia har också anmält Svenska Spels kampanj "Lotto Miljonärsfabriken" till granskning.

– När det gäller den här filmen tycker vi att man som tittare får intrycket av att vinstchansen är mycket större än vad den faktiskt är, och att reklamfilmerna sänder en signal om att man kan vinna mer än vad som är möjligt. Den livsstilen de beskriver i filmen kräver enormt stora vinster för att hålla rullande, säger Anne-Catherine Worth.

Vad som är okej eller inte i spelreklam – är det ett problem ni upplever att hela branschen brottas med?

– Nej inte direkt, men det finns naturligtvis alltid gråzoner när det kommer till marknadsföring. Det tror jag inte är speciellt för just vår bransch. Men vi vill vara på den säkra sidan, och tycker det är viktigt med seriös reklam. Att vi nu prövar vad som gäller gör vi i slutändan för konsumentens skull.

Varför väljer ni att offentligt berätta om att ni anmäler er själva?

– Vi tänker att vi inte har något att skämmas för, utan tvärt om har mycket att vinna på att visa att vi tar ansvar. Eftersom att det här ändå kan komma ut tycker vi det är bättre att vara transparenta från början.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev