Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Marknadsföring

Postkodlotteriet anmälde sin egen reklam – och fälldes

Publicerad: 22 Februari 2018, 13:47
Uppdaterad: 22 Februari 2018, 14:13

Reklamfilmen "Solveigs jul" handlar om en äldre dam som slipper fira jul ensam sedan hennes son vunnit på lotteriet och kan överraska henne genom att resa till henne tillsammans med familjen. SEEM:s beslut är att reklamfilmen inte kan anses som måttfullt utformad eftersom filmen ger intrycket av att en lotterivinst gjort det möjligt att lösa ett socialt problem.

För att få tydligare regler kring vad som gäller vid spelreklam anmälde Postkodlotteriets ägarbolag Novamedia sin egen marknadsföring. Nu fälls den av spelbolagets granskningsorgan SEEM.


Ämnen i artikeln:

Postkodlotteriet

I december berättade Dagens Media om hur Postkodlotteriets ägarbolag Novamedia valt att anmäla en av de egna reklamfilmerna och ett eget kundevent till spelbranschens granskningsorgan, SEEM.

Det med syfte att förtydliga vilka riktlinjer som gäller vid spelreklam inför omregleringen av spelmarknaden.

– Vi tycker att det är väldigt viktigt med tydliga regler, och här ser vi att marknadsföringen ligger lite i gråzonen. Därför vänder vi oss till ett oberoende organ för att ta reda på hur det faktiskt ligger till, och prövar vad gränsen går för hela branschens skull, sade Anne-Catherine Worth, kommunikationschef på Novamedia, till Dagens Media vid tillfället.

Nu har SEEM:s beslut kommit, som visar att både reklamfilmen och kundeventet fällts.

Reklamfilmen "Solveigs jul" handlar om en äldre dam som slipper fira jul ensam sedan hennes son vunnit på lotteriet och kan överraska henne genom att resa till henne tillsammans med familjen.

SEEM:s beslut är att reklamfilmen inte kan anses som måttfullt utformad eftersom filmen ger intrycket av att en lotterivinst gjort det möjligt att lösa ett socialt problem.

Kundeventet var en biovisning av Postkodlotteriets kunder för att se familjefilmen "Monkey – En liten apa med en stor hemlighet".

I det ärendet friar SEEM själva inbjudan, men konstaterar att själva kundeventet, vad det gäller filmvisningen, är "riktad till minderåriga och utformad så att marknadsföringen särskilt tilltalar minderåriga".  Det är inte heller tillåtet att sponsra event för minderåriga.

Novamedia anmälde även Svenska Spels reklam på temat "Lotto-Miljonärsfabriken". Radioreklamen friades av SEEM, däremot fälldes tv-reklamen på samma tema. Orsaken är att den förmedlar intrycket av att spela och vinna på Lotto kan ge en extravagant tillvaro.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Postkodlotteriet

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.