Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Marknadsföring

Polarn o Pyret om kritiserade reklambilden

Publicerad: 16 november 2017, 09:05
Uppdaterad: 16 november 2017, 09:05

På Polarn o Pyrets Facebooksida där bilden är upplagd, domineras kommentarsfältet av kritik mot bilden, som handlar om hur flickan på bilden porträtteras på ett könsstereotypt vis.

Polarn o Pyrets reklambild har väckt starka reaktioner. Många kunder undrar nu om barnklädesmärket ska gå ifrån sin könsneutrala hållning.


Ämnen i artikeln:

Facebook

Polarn o Pyrets reklambild, som föreställer en sminkad flicka med rosa klänning, har väckt starka reaktioner.

På klädesmärkets Facebooksida där bilden är upplagd, domineras kommentarsfältet av kritik mot bilden, som handlar om hur flickan på bilden porträtteras på ett könsstereotypt vis.

"Alltså, när alla andra kedjor går (vissa med väldigt små steg, förvisso) mot mer lekfulla, könsneutrala barnkläder där lek och färg är i fokus klampar pop åt rakt motsatta hållet. Vad händer?", skriver en person.

"Va sjutton är detta? Sminkad(?) modell som ska utstråla en vuxen människa. Vart är de lekfulla kläderna ni alltid gjort reklam för?!? Barn ska vara barn?!? Gör om gör rätt!", skriver en annan.

Nu svarar Nanna Hedlund, vd på Polarn o Pyret, på kritiken till Dagens Media.

– Vi tror att det kan vara ovant att se Polarn o Pyret i en lite annan kontext än tidigare och när man gör ett förändringsarbete som vi gjort så är det naturligt med reaktioner, både positiva och negativa. Så måste det få vara och vi tycker det är bra med feedback från våra kunder, det visar på ett enormt engagemang.

Många av kritikerna menar att Polarn o Pyret gått ifrån sin könsneutrala ställning, vilket varit företagets signum under en längre tid.

Nanna Hedlund anser dock att så inte är fallet, då en undersökning som Ipsos genomförde 2016 visar att kunderna saknar förnyelse och en mer samtida design – ett önskemål som, enligt Nanna Hedlund, Polarn o Pyret tagit till sig av.

– Könsneutralitet är, och har alltid varit, en viktig del av vårt erbjudande och vi erbjuder i stor utsträckning fortfarande könsneutrala plagg. För oss är det viktigt att göra kläder för alla barn oavsett vilken stil man föredrar, sedan ska våra kläder alltid ha en passform och kvalitet som tål lek, är sköna och inte skaver eller krånglar.

Hur går ni vidare med den här kritiken? 

– Det är först nu under hösten som vi rullar ut resultatet av vårt förändringsarbete och vi är såklart nyfikna på och lyhörda för våra kunders feedback. Vi har sett en mycket positiv försäljningsutveckling av vår uppdaterade kollektion vilket vi såklart är jätteglada över och ser som ett kvitto på att vi är på rätt väg.

Kommer ni att ta bort plagget från er kollektion? 

– Nej, vi upplever inte att det finns någon kritik riktad mot klänningen och den är väldigt populär i butik.

Alex Hartelius

Ämnen i artikeln:

Facebook

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.