Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Marknadsföring

Pewdiepie kritiseras för smygreklam

Publicerad: 12 juli 2016, 12:33
Uppdaterad: 12 juli 2016, 12:44

Felix ”Pewdiepie” Kjellberg pekas ut som en av de Youtubers som tagit emot pengar av Warner Brothers för att marknadsföra bolagets spel, utan att det framgått för publiken att recensionen varit sponsrad.


Amerikanska konkurrensmyndigheten Federal Trade Commission (FTC) skriver i ett pressmeddelande att Warner Brothers Home Entertainment har varit oärliga mot sina konsumenter när de fått dem att tro att olika Youtubers har recenserat deras spel ”Middle Earth: Shadow of Mordor” på ett objektivt sätt, när de egentligen blivit erbjudna tiotusentals dollar för insatsen. Det rapporterar tekniksajten Arstechnica.

Bland dessa utpekas svenska Felix ”Pewdiepie” Kjellberg.

Enligt sajten ska Warner Brothers ha anlitat ett externt marknadsföringsbolag, som ska ha krävt att Youtubers såsom Pewdiepie, levde upp till vissa kriterier i jobbet att recensera spelet.

Kriterierna innefattade bland annat att publicera minst en tweet eller ett Facebookinlägg om spelet, samt en video som inte fick framstå som negativ. Videorna fick inte heller visa upp buggar och skulle dessutom innehålla en uppmaning att klicka på en länk där man kunde få mer information om spelet.

FTC medger att Warner Brothers bad marknadsföringsbolaget att visa upp att budskapet var sponsrat. Men detta budskap ska ha döljts bakom en ”visa mer”-knapp som inte syns på vare sig Facebook och Twitter.

– Konsumenterna har rätt att veta om recensenter uttrycker sina egna åsikter eller om de framför betald reklam. Företag som Warner Bros måste vara raka med konsumenterna i sina försäljningskampanjer på nätet, säger FTCs Jessica Ridh i pressmeddelandet.

Resultatet av uppgörelsen blir dock enligt Arstechnica endast att Warner Brothers beordras att "ge varje influencer en redogörelse för hans eller hennes ansvar" och att tydligt redogöra för sponsrade inslag i framtiden.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev