Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Marknadsföring

Per Carleö: "Lika viktigt att förstå vad kunden vill ha i framtiden"

Publicerad: 26 April 2018, 07:41
Uppdaterad: 26 April 2018, 09:19

Per Carleö, marknadsdirektör på Volvo Cars. Foto: Janne Naess

Marknadsdirektören Per Carleö berättar om Volvos emotionella reklamkoncept och om pressen efter en riktigt lyckad kampanj. "Det är livsfarligt att tro att man kan göra samma sak gång på gång," säger Per Carleö till Dagens Media.


Ämnen i artikeln:

VolvoUber

Ad day 2018 avslutades med Volvos marknadsdirektör Per Carleö – som pratade om den varumärkesresa företaget gjort sedan 2013.

– Vi visste vad vi hade satt upp för mål som företag och vilken sorts bilar vi skulle lansera framöver, och vi började försöka transformera varumärket inför det. Vi såg redan då att man baserar sina köp på känslor och förstod att vi behövde börja kommunicera mer emotionellt. Om man köper något emotionellt rationaliserar man sedan efter det. Vi ville helt enkelt prata samma språk som kunderna, säger Per Carleö till Dagens Media.

Få har missat kampanjerna med Volvo och Swedish House Mafia, Zlatan Ibrahimovic, Avicii och flera andra kända svenska profiler. Kampanjer som ledde till försäljningsrekord efter försäljningsrekord. Som bäst ökade försäljningen av en bilmodell med 500 procent.

Hur stor press kommer efter en riktigt lyckad kampanj?

– Det är klart att det blir press när en kampanj blir dels väldigt uppmärksammad men också kraftigt ökar försäljningen. Man vill ju göra något liknande igen. Men det är livsfarligt att tro att man faktiskt kan göra samma sak gång på gång. Varje projekt är unikt och varje varumärkessituation är unik, så man bör varken jämföra olika projekt eller olika företags utmaningar med varandra, säger Per Carleö.

Vad skulle du säga att det viktigaste är i en lyckad kampanj?

– Det här kommer låta lite slitet, men det är att vara relevant i sitt budskap och relevant för sin målgrupp. Och när jag säger relevans menar jag inte programmatisk annonsering. Den har också sin uppgift, men det viktigaste är att verkligen försöka förstå sin målgrupp och skapa ett budskap som blir relevant. Relevant i tid och i ämne, säger han.

Inför flera av kampanjerna har Volvo använt sig av både geo-targeting för annonser och ambassadörer i sociala medier. Under en kampanj riktades Volvos kända slogan "Made by Sweden" till olika delar av landet i digital annonsering – där budskapet ändrades till "Made by Gotland" eller "Made by Hälsingland" beroende på användarens plats.

I era medieval, är någon särskild plattform prioriterad?

– Hela bilköpet sker till stor del digitalt. Kunderna söker upp information online och går inte till bilhandlaren lika många gånger som man gjorde tidigare. Den digitala närvaron är därför avgörande för att kunna leda sina kunder till ett potentiellt köp. Så all kommunikation måste starta i det digitala, men för att skapa hög effekt behöver du jobba med en bred mediemix. Med både konventionella medier och nyare. Den balansen behövs för att lyckas. 

Kunden är allt, konstaterar Per Carleö. Högre kundnöjdhet skapar ringar på vattnet och i sin tur lojalitet.

– Men det är lika viktigt att förstå vad kunden vill ha i framtiden som idag. Så det gäller att skaffa sig insikter i kundens beteende för att skapa rätt sorts mobilitetslösning för framtiden. Och då handlar det ju inte bara om bilar – utan om hur folk vill ta sig fram i samhället i stort.

Att Uber haft problem med självkörande bilar har få missat – och bilarna har varit Volvobilar av modellen XC90. Volvo har däremot uppgett att de inte utvecklat den självkörande tekniken i de bilarna – det har istället gjorts av Ubers samarbetspartners.

Hur skadligt är exempelvis Uber-incidenter i marknadsföringen av Volvos självkörande bilar och ert varumärke i stort?

– Det är klart att olika incidenter kan påverka ett varumärke, men vår vision är att ingen ska omkomma eller skadas allvarligt i en ny Volvo. Och för att komma dit har vi snart gjort allt vi kan i själva bilen. Vi är branschledande när det kommer till både krocksäkerhet och säkerhetsteknologi för att kunna undvika krockar, men nästa steg är allt mer självkörande bilar. Och då måste sådana bilar utvecklas och testas.

Christopher Karlsson

christopher.karlsson@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

VolvoUber

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev