Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Marknadsföring

Patrik Nygren-Bonnier: "Tar med mig vikten av ett starkt koncept"

Publicerad: 21 Februari 2018, 13:41
Uppdaterad: 22 Februari 2018, 06:46

"Ikea är fantastiskt på många sätt, så självklart känns det också sorgligt att lämna, det sticker jag inte under stol med", säger Patrik Nygren-Bonnier. Foto: Janne Naess

Patrik Nygren-Bonnier berättar om valet att lämna Ikea för Åhléns. "Jag känner att jag kan lämna med stolthet över det som vi presterat under den här tiden", säger han.


Ämnen i artikeln:

IkeaÅhléns

Som Dagens Media berättade tidigare idag byter en av Sveriges ledande marknadschefer uppdrag. Patrik Nygren-Bonnier har varit marknadschef för Ikea i fem år och under hans ledning har Ikea bland annat jobbat fram prisbelönta koncept som "Där livet händer". Så sent som i januari i år utnämndes han till Årets marknadschef av Marknadsföreningen.

Nu lämnar han bolaget för att istället bli marknadschef på Åhléns – även det ett bolag som uppmärksammats för sin kommunikation under de senaste åren. Åhléns har satsat stort på att bryta normer och visa på mångfald i sina kampanjer, vilket både hyllats och väckt starka reaktioner.

– Precis som Ikea är Åhléns ett starkt varumärke, som varit en del av den svenska folksjälen sedan 1899. Det är dessutom väldigt värderingsstyrt, vilket jag tycker om och ser som viktigt. Det handlar inte bara om att sälja produkter utan även om att göra skillnad för det samhälle vi verkar i, säger Patrik Nygren-Bonnier till Dagens Media.

– Jag har också träffat många trevliga människor på Åhléns och tycker det känns positivt med en stark ägare som Axel Johnson-gruppen, som verkligen tror på varumärket framåt. Allt det här tillsammans fick mig att känna att Åhléns är ett väldigt spännande varumärke att få jobba med.

Hur är känslorna inför att lämna Ikea?

– Jobbet som marknadschef på Ikea var ju ett slags drömjobb för mig när jag tog det. Ikea är fantastiskt på många sätt, så självklart känns det också sorgligt att lämna, det sticker jag inte under stol med. Men samtidigt har jag varit här i fem år och jag känner att jag kan lämna med stolthet över det som vi presterat under den här tiden.

Ser du några likheter mellan Ikea och Åhléns som varumärken?

– Ja, det gör jag. Som sagt är båda starka varumärken i Sverige som i princip alla svenskar känner till. Båda är starka retailföretag som står inför spännande digitala utmaningar. Där har både Ikea och Åhléns kommit långt, men det finns en spännande resa kvar att göra. Sedan är ju sortimentet till viss del liknande.

Vad tar du med dig för insikter om kommunikation från din tid hos Ikea?

– För det första tar jag med mig insikten om hur viktigt det är med ödmjukhet när du kommer till ett stort företag. Att lyssna in och lära sig tar tid. Sedan tar jag med mig vikten av att jobba med ett starkt koncept för att kunna ha en kommunikation som hänger ihop och på så vis bygga starka relationer med kunderna. Det är så otroligt tuff konkurrens där ute, vilket kräver att man hittar starka idéer och koncept som håller ihop över tid.

Även Åhléns har gjort kampanjer som stuckit ut ur mängden – kommer det att fortsätta framåt?

– Jag tycker att Åhléns har gjort många bra saker i sin kommunikation. Det var en viktig anledning till att jag valde att gå till Åhléns, att de inte bara pratar om att vara värderingsstyrda utan faktiskt vågar kommunicera det.

Finns det någonting som du tycker att Åhléns behöver förändra i kommunikationsmässigt?

– Det finns många duktiga människor som jobbar länge med Åhléns, så nu när jag går in vill jag först lyssna och lära mig innan jag förändrar någonting.

Vem tar över efter dig på Ikea?

– Det är inte klart, utan det kommer vara en rekrytering.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

IkeaÅhléns

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.