Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Marknadsföring

Patrik Nygren-Bonnier lämnar Ikea för Åhléns

Publicerad: 21 Februari 2018, 08:33
Uppdaterad: 21 Februari 2018, 09:28

"Det gäller att vara snabb och det kan vara en utmaning när man är stor. Vårt koncept bygger på 'Där livet händer' – och då är det självklart att vi ska vara där livet händer på riktigt", säger Patrik Nygren-Bonnier om Ikeas omtalade blixtkampanjer. Foto: Janne Naess

Patrik Nygren-Bonnier lämnar Ikea och blir marknadschef på Åhléns. "Jag har haft fem fina år på Ikea och är stolt över vad vi åstadkommit för varumärket", säger han.


Ämnen i artikeln:

ÅhlénsIkea

Patrik Nygren-Bonnier har rekryterats till tjänsten som ny marknadschef på Åhléns. Han kommer närmast från en tjänst som marknadschef på Ikea Sverige och har under de senaste fem åren drivit Ikea Sveriges varumärkesarbete.

Dessförinnan var Patrik Nygren-Bonnier marknadschef på Swedbank Försäkringar, och innan dess avverkade han femton år inom reklambranschen, nio inom den egenstartade reklambyrån Vargen.

I början av 2018 tilldelades han utmärkelsen ”Årets marknadschef” av Marknadsföreningen.

– Patrik Nygren Bonnier, med sin erfarenhet från både detaljhandel och att driva framgångsrika varumärken med starka värderingar, kommer att bli en stor tillgång för Åhléns som nu befinner sig i en förändringsresa mot fullskalig omnihandel. Bredden i hans erfarenhet ger extra tyngd – han har arbetat i reklambranschen, med banksektorn och på Ikea som är ett av Sveriges mest välkända varumärken med fantastiska kampanjer, säger Gustaf Öhrn, vd på Åhléns, i ett pressmeddelande.

Åhléns tidigare marknadschef Lina Söderqvist lämnade sin roll efter två år i november för att bli vd för Departments & Stores.

Under hennes tid på företaget gjorde Åhléns fler uppmärksammade kampanjer med syfte att visa på varumärkets värdegrund. Detta kommer nu tas vidare av Patrik Nygren-Bonnier, då företagets vill fortsätta låta värderingar såsom jämlikhet, mångfald och hållbarhet vara viktiga komponenter i kommunikationen.

– Jag har haft fem fina år på Ikea och är stolt över vad vi åstadkommit för varumärket. Jag ser nu verkligen fram emot att börja jobba på Åhléns, ett företag som har haft en självklar plats i många svenskars liv sedan 1899. Det är ett starkt värderingsdrivet företag med ett brett, attraktivt sortiment och med många intressanta möjligheter, inte minst när det gäller det digitala erbjudandet. Det ska bli spännande att med mina nya kollegor få fortsätta att göra riktigt stark, angelägen och inspirerande kommunikation som ger Åhléns en fortsatt tydlig och självklar plats på marknaden, säger Patrik Nygren-Bonnier i pressmeddelandet.

Prisbelönt kommunikation

När Patrik Nygren-Bonnier började som marknadschef på Ikea inleddes tidigt arbetet med att ta fram ett nytt koncept för att presentera det nya, kundnära Ikea. Resultatet blev det prisbelönta konceptet ”Där livet händer”, ett nytt, mer dokumentärt manér.

– Jag är jättestolt. Det är svårt med tonträffen, det är lätt att det blir banalt eller att det blir tråkigt och förväntat. Jag tycker att vi har lyckats hitta saker som berör människor utan att det har blivit ”reklamigt” eller dokumentärt, sade Patrik Nygren-Bonnier när Dagens Media träffade honom innan jul.

LÄS MER: "Det är i det lilla Ikea finns"

Vid sidan av ett dokumentärt manér har Ikea även satsat stort på blixtkampanjer. Under 2017 surfade Ikea bland annat på Apple-vågen i marknadsföringen en lampa, tillägnade en utomhusbänk till förbundskaptenen för det italienska herrlandslandslaget i fotboll och ramade in Leonardo da Vincis rekorddyra tavla ”Salvator Mundi”.

– Det gäller att vara snabb, och det kan vara en utmaning när man är stor. Vårt koncept bygger på ”Där livet händer” – och då är det självklart att vi ska vara där livet händer på riktigt. Konceptet hjälper oss. Både globalt och i Sverige investerar vi mer tid och pengar i att jobba med det här, och det skapar väldigt mycket engagemang, sade Patrik Nygren Bonnier.

Patrik Nygren-Bonnier tillträder sin nya tjänst på Åhléns den 23 april och kommer att ingå i Åhléns ledningsgrupp.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

ÅhlénsIkea

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.