Över 1,5 miljoner använde Glossyboxs geofilter

Snapchat-kampanjen "Det får duga" finns tillgänglig i 24 timmar i hela Sverige.

Svenska Glossybox kampanj på Snapchat överträffade företagets förväntningar med hästlängder. Över 1,5 miljoner använde filtret i sammanlagt fler än 8 miljoner meddelanden och stories, hävdar Glossybox.

Som Dagens Media berättat var Glossybox först ut i Norden på Snapchats annonsplattform. Den första kampanjen ”Det får duga” utgjordes av ett geofilter som lanserades endast i Sverige under 24 timmar, på Alla hjärtans dag.

Nu visar Glossybox mätningar att användargraden var fem gånger högre än de bästa kampanjerna som har gjorts i både Storbritannien och Frankrike. Glossybox hävdar att över 1,5 miljoner personer använde filtret i sammanlagt fler än 8 miljoner meddelanden och stories.

Även företagets andra Snapchat-kampanj resulterade – enligt Glossybox– i ett stort engagemang som ledde till nya lärdomar om marknaden. Den andra kampanjen  ”Who run the world?” gjordes på Internationella kvinnodagen och var riktad mot både Sverige och Norge. I Norge – visade det sig – är direktmeddelanden väldigt populära medan stories är det vanligaste i Sverige, menar Snapchat.

- Jämför vi med kampanjer gjorda i Storbritannien och Frankrike har Glossybox kampanjer överträffat alla förväntningar vi hade för den nordiska marknaden. Den första kampanjen var endast för svenska användare och genomslaget sett till antalet invånare och den penetration vi har på marknaden var enormt, kommenterar Victoria Senkpiel, som är vd på Glossybox.

Enligt henne kan framgångsfaktorerna för lyckade snapchatkampanjer sammanfattas i fyra punkter som hon delar med sig av:

1. Tajming och utförande. Tänk till kring varför man gör en aktivering och vad man vill åstadkomma.

2. Kreativt budskap som passar målgruppen och har en pulleffekt som skapar anledning för användaren att skicka ett meddelande.3. Ett meddelande som är i linje med bolagets värderingar och är kopplat till verksamheten, autentiskt och originellt. Kampanjen på Alla hjärtans dag var en överraskning i appen och budskapet var att sprida kärlek samtidigt som Glossybox februaribox som hette "Love Box", lanserades. För Internationella kvinnodagen var kampanjen en del av att fortsätta agera efter ledorden "Be Bold" och stå för det man tror på och samtidigt inspirera andra.

4. Snabb och smidig marknadsföring där närvaron i sociala medier bygger på ett "word of mouth beteende", vilket ger en tydlig koppling till Snapchat där målgruppen direkt sprider ett budskap vidare till sina vänner.

 

 

 

 

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

Publicerad 2017-04-07 10.49Uppdaterad 2017-04-07 10.58

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: