Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Marknadsföring

Onlinepizza får ny kostym

Ny vd och ny marknadschef – nu får varumärket Onlinepizza en uppfräschning. "För att nå en bredare målgrupp så måste vi göra den här förändringen", säger marknadschefen Philip Eide.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Publicerad: 17 Oktober 2017, 05:45
Uppdaterad: 17 Oktober 2017, 05:49

Bild 1/5  Philip Eide, marknadschef på Onlinepizza.

I juni klev Philip Eide in som marknadschef för Onlinepizza bara några månader efter att bolaget fått ny vd. Ett av de största fokusområdena sedan dess har varit att se över varumärket och skapa en helhet.

– Det är inte bara marknad som är ansvarig för varumärket, utan hela företaget. Oavsett vilken kanal du når oss genom så ska det vara samma upplevelse och känsla som vårt varumärke står för. Bryts den känslan blir det inte autentiskt.

Därför har man tagit fram en brand book eller en friendbook som Philip Eide kallar det där man stakat ut företagets värderingar och den autentiska kompistonaliteten som ska genomsyra hela företaget. En helt ny varumärkesplattform har satts och man har gjort om designen på hemsidan samt loggan. O:et i Onlinepizza har flyttats ut från O:et som tidigare föreställde en pizza och p:et har gjort till gemen.

– Det är för att sätta vikten på just online och tona ned pizza. Vi har inte bara pizza och det vill vi visa tydligare nu.

Inledningsvis diskuterade man även om man skulle skrota varumärkesnamnet helt för att inte förknippas för mycket med maträtten men kom fram till att det inte behövdes.

– Kostnaden att investera i ett helt nytt varumärke hade varit hög i jämförelse mot att när vi gjorde undersökningar märkte att majoriteten faktiskt kommer till oss för att leta efter annat än pizza också. Därför kände vi att namnet inte behövde ändras.

Idag är Onlinepizzas främsta målgrupp unga, vilket man vill förändra. Genom en uppfräschning och en mer modern sajt vill man locka en bredare målgrupp i högre utsträckning, så som barnfamiljer.

Hur kommer tilltalet att förändras?

– Hur vi pratar med våra kunder kommer vara detsamma med den här vänskapliga tonen på exempelvis Facebook. Men vi kommer höja professionaliteten i bilder och liknande.

Tilltalet på er Facebooksida känns väldigt ungdomligt med emojis och roliga klipp. Hur tänker du kring det nu när ni ska rikta er mer mot barnfamiljer och bredda er målgrupp?

– Vi kommer rikta vår kommunikation beroende på vem det är vi vill nå, men fortfarande behålla det här kompistilltalet. Sedan tänker jag att alla uppskattar roliga klipp men när det kommer till hemsidan så anropar vi en bredare målgrupp.

Hur mycket pengar som har lagts ned på att ta fram den nya varumärkesplattformen vill Philip Eide inte avslöja.

– Men det är en hel del, samtidigt så är det en engångsinvestering. Så som vi ser ut idag kan bara byggas till en viss nivå, för att nå en bredare målgrupp så måste vi göra den här förändringen.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.