Onepiece slog igenom stort – så gick det sen

2017-11-08 11:16  
Åsa Berggren är idag tillbaka hemma i Nyköping och jobbar med marknadsföringen för Sunlight Hotel.

På bara några månader lyckades Onepiece få hela Kändissverige att dra på sig sparkdräkt. 2011 var marknadsstrategin med spridning genom sociala medier relativt ny.

Med en modevisning på Berns i samarbete med Martin "Miss Inga" Johansson lanserades Onepiece i Sverige år 2011. Bara ett par veckor senare öppnades den första svenska butiken vid Stureplan, och när butiken visade sig gå riktigt bra vid sidan om webben öppnades även en i Göteborg.

Det dröjde inte länge innan de hypade sparkdräkterna syntes både i Big Brother och Melodifestivalen.

Det var tre norrmän i tjugoårsåldern som 2007 kläckte idén om den ultimata mysdräkten för lata dagar när man exempelvis är hemma och är bakfull. Sparkdräkten syntes snart på världskändisar som Justin Bieber, Ellie Goulding och Janet Jackson.

Åsa Berggren, som var den som tog dräkten till Sverige, fick nys om detta underliga plagg genom sin syster som jobbade på ett norskt företag. Hon kontaktade grundarna om att få ta varumärket till Sverige och fick uppdraget.

– Jag jobbade då som uppsökande säljare inom marknadsföring på sociala medier. Min syster berättade om plagget och jag ville göra ett event där folk hade på sig Onepiece ute på lokal. Så blev det, och det blev en rejäl snackis. På grund av att det blev så omtalat och att jag och norrmännen knöt ett tokroligt band, erbjöd dem mig att bli vd för balunset, säger hon till Dagens Media.

Via Facebook lyckades man skapa en granska storslagen spridning, säger hon.

– Inte många företag hade valt den vägen för annonsering innan, och det var helt andra regler och förutsättningar när det begav sig. Vi lade även ner väldigt mycket energi på att koppla ihop produkten med bekanta ansikten som gemene man kunde knyta ann till.

Var det någonting speciellt som var avgörande för Onepieces storhet?

– Ett avgörande moment var att vi lyckades komma med i öppningsnumret av Melodifestivalen, efter det syntes vi i många flera produktioner, bloggar och jag blev intervjuad i radioprogram hit och dit. Bloggar var otroligt betydande för oss och det är helt annorlunda nu idag att slå så hårt som företag.

Åsa Berggren uppskattar att hypen kring Onepiece höll i sig ungefär tre år i Sverige.

– Som med allt annat så blir folk mätta. Under min tid hann vi öppna butiker i både Stockholm, Göteborg, Malmö och Los Angeles. Onepiece utvecklades och körde även en grym kollektion med myskläder, men jag tror att det kom försent och marknadsföringen var då inte i fokus på grund av utlandsetableringen, säger hon och fortsätter:

– Kunder som kom in i butiken blev positivt överraskade över de sjukt snygga myskläderna och handlade ofta när de väl kom in, men problemet var att folk inte visste om att den kollektionen fanns. Det var endast spontanhandlare och inga som faktiskt hade bestämt innan att "jag ska gå till OP och köpa ett mys-stet!"

"Trycket blev extremt högt"

Idag finns inga rena Onepiece-butiker kvar i Sverige. Åsa Berggren var vd för Onepiece i drygt ett år, men anledningen till att hon hoppade av var inte helt frivillig.

– Jag kollapsade alldeles. En klassisk vägg så att säga. Trycket blev extremt högt på de tre unga tjejer från Nyköping, som jobbade aktivt. Det var jag, Amanda Edman Silva och Mona Olausson som köttade järnet tillsammans med norrmännen. Tilläggas kan att jag var 26 år och de 22 år. Vi levde för varumärket, ut i fingerspetsarna. Dessvärre blev det för mycket när vi etablerade i andra länder och tids-zoner.

Äventyret avslutades som det började, via Åsa Berggrens syster.

 – Hon fan mig en dag halvt medvetslös i badkaret. Det var det enda stället där jag inte hade ont, omsluten av varmt vatten, då jag fått en urinvägsinfektion som jag fått reda på senare hade gått upp i organen. Därefter var det kört och det blev sjukskrivning i drygt 1 år.

Idag är Åsa Berggren hemma i Nyköping igen.

– Jag flyttade tillbaka till hemstaden för kärlekens skull. Idag jobbar jag med marknadsföring på Sunlight Hotel. Vi gått igenom en resa som heter duga, en omsättningsökning på 95 procent senaste tiden. Innan dess har jag bl.a startat TMP´s studio i Stockholm, jobbat för London Cab och öppnat en Turistbyrå för C Hotel i Stockholm.

Amanda Törner

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt