Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Marknadsföring

"Om du inte använder teknologi är din pr-strategi värdelös"

Publicerad: 15 December 2016, 09:28
Uppdaterad: 15 December 2016, 10:11

Berghs School of Communication och Mynewsdesk presenterar sin internationella pr-studie Tor Löwkrantz Waxin och Christopher Van Mossevelde. Foto: Janne Næss

Mynewsdesk och Berghs school of Communication presenterar resultatet från sin globala pr-studie.


Ämnen i artikeln:

pr-byråerMynewsdesk

Drygt 85 procent av 2500 pr-ansvariga tror att fokuset på digital pr och teknologi kommer att öka de kommande fem åren. Det visar en internationell studie som Mynewsdesk gjort i samarbete med Berghs school of communication.

Mer än 80 procent av kommunikatörerna menar att utvecklingen gör det möjligt för dem att fokusera mer på personlig kommunikation än masskommunikation.

–Om du inte använder teknologi är din pr-strategi värdelös, säger Mynewsdesk global content marketing manager Christopher Van Mossevelde från scenen på Berghs School of Communication, där undersökningen presenteras.

Jonathan Bean, global marknadchef på Mynewsdesk :

– Teknologiska framsteg kommer att växa exponentiellt och påverka hur vår publik tar emot och svarar på våra meddelanden. Det är därför en kritisk tidpunkt för PR-ansvariga att vara proaktiva i sitt arbete och förbereda sig för både de kort- och långsiktiga förändringarna.

Hela 80 procent av de tillfrågade i pr-studien tror att de kommer ha mer kontroll och bättre översikt av sin organisations budskapshantering den närmaste tiden. De tror dessutom att deras jobb kommer att bli mer strategiskt (63 procent), analytiskt (50 procent), komplext (43 procent) och kreativt (40 procent).

Rollfördelningen och expertisen kommer att förändras på framtidens pr-avdelningar – det tror åtminstone 90 procent av kommunikatörerna.

Tor Löwkrantz Waxin, Programansvarig på Berghs School of Communication:

– I dag kan konsumenten välja att köpa bort reklam, vilket innebär att man måste tänka på ett helt annat sätt som marknadsförare. Pr- kommunikation har redan en involverande inställning inbakad i sitt dna - och uppmärksamhet ska förtjänas. Vi ser en stor transformation inom marknadskommunikation, från avbrytande till involverande. Den här utveckling tyder på en seger för pr-tänket över det traditionella reklamtänket i många organisationer.

 

 

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

janne.naess@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

pr-byråerMynewsdesk

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev