"Oändliga möjligheter med Humanium Metal"

2017-10-29 08:00  
Peter Brune. Foto: Janne Næss

HELGLÄSNING. "The Humanium Metal Initiative" belönade biståndsorganisationen IM med ett Grand Prix för innovation i Cannes. Projektet ger företag chans att bidra till bekämpningen av illegala vapen – men att lyckas få varumärken att vilja sälja produkter av nedsmälta vapen är inte en helt lätt uppgift.

Idén att smälta ned illegala vapen och skapa nya produkter av metallen för att generera bistånd, imponerade minst sagt på juryn i Cannes Lions i somras.

”The Humanium Metal Initiative”, som biståndsorganisationen Individuell människohjälps (IM) projekt kallas, kammade hem ett Grand Prix i kategorin Innovation i världens största reklamtävling tillsammans med Great Works och Åkestam Holst.

IM är verksamma i länder som har stora problem med illegala vapen.

– När vapen hamnar i fel händer blir de rena dödsinstrumenten, säger Peter Brune, chef för den internationella verksamheten, till Dagens Media.

Tillsammans med kollegan Simon Marke Gran, projektledare för Humanium Metal, är han på besök på Dagens Medias event Mediedagen. Med sig har han en tacka gjord av Humanium Metal, som skulle förvåna vem som helst med sin tyngd.

– Vad vi hela tiden måste upprepa är att vi kommer åt de illegala vapnen, vi är inte ute efter älgjägarna som har licens. Illegala vapen finns även i Sverige, men de har en ännu större negativ effekt i de länder där det råder en högre tolerans mot att äga vapen och gå runt med dem på gatorna, säger Peter Brune och fortsätter:

– I de länder där IM har kontor, som exempelvis El Salvador, finns problem som att tjejer inte får gå i skolan, att små kioskägare inte kan bedriva sin verksamhet och var fjärde sjukhus sysslar med bara vapenskador. Så har vi det inte direkt i Sverige.

I våras besöktes IM:s årsmöte av Amilcar Durán från Red de Sobrevivientes, en av de lokala organisationer som jobbar för att motverka illegala vapen och som stöttas av bistånd från IM. Hans historia om hur vapenvåldet drabbat honom gjorde starkt intryck.

– Han och hans kollega råkade ut för vägpirater som tvingade ned dem på asfalten. Eftersom att asfalten var så het i den stekande solen, lyfte kollegan på ansiktet och blev direkt skjuten. Själv gjorde han samma sak – och blev skjuten han också. Kollegan dog, medan han själv överlevde. Idag sitter han i rullstol och jobbar mot vapenvåldet. För honom är Humanium Metal ett jätteviktigt instrument, dels för att det ger honom upprättelse, men också för att det genererar många andra positiva effekter. Framför allt en politisk medvetenhet om hur stort problemet faktiskt är, säger Peter Brune.

Det var när IM inledde ett samarbete med den digitala byrån Great Works som idén till Humanium Metal föddes.

– De sa att vi behövde någonting för att illustrera problematiken. När vi förpackar projektet på det här viset, ger det en stark effekt. Det märkte jag bland annat i Almedalen i somras, när jag lät ministrar hålla i metalltackan.

Projektet lanserades i slutet av förra året, men är dock fortfarande lite i sin linda. Just nu förhandlar IM med olika företag om den första produkten av Humanium Metal.

– Jag har faktiskt med mig den här, säger Peter Brune och visar en prototyp av en klocka som kan komma att produceras av Humanium Metal.  

– Prototypen har tagits fram genom 3D-printing, vilket är stort. Det gör det möjligt för oss att berätta för varumärken att det finns oändliga möjligheter med Humanium Metal.

Simon Marke Gran säger att det inte har varit helt lätt att övertyga varumärken om att använda sig av Humanium Metal.

– När vi berättar om projektet är det ganska lätt att ta till sig. Det svåra är att vi som biståndsorganisation kommer med en ny, innovativ idé för att generera bistånd, som kräver kunskap om metall och produktion. Den resan har tagit lång tid, vi får testa oss fram hela tiden och har lärt oss mycket på vägen.

Enligt Peter Brune är det framför allt företag som är på uppåtgående, eller som ska lansera sig som ett ansvarstagande företag, som är mest positiva till Humanium.

– När vi kontaktar marknadsavdelningar finns det ofta ett stort intresse, de tycker generellt att det här är en väldigt cool och spännande idé. Men när det kommer till de övriga delarna av företagen, som juristerna eller materialarna, då blir det ofta lite tveksamt. De brukar säga att ”vi kanske ska ligga lite lågt med det här, vi kanske ska låta någon annan stå på barrikaderna”. Det spelar ingen roll att vi hundratusen gånger upprepar att det handlar om illegala vapen som gör stor skada. Det är ändå svårkommuncierat på det sättet.

Simon Marke Gran tillägger:

– Men man får inte glömma att det också är själva styrkan att det handlar om just vapen. Det väcker starka känslor och gör att folk vill vara med och bli en del av att lösa problemet.

Vad betydde det för projektet att vinna Grand Prix för innovation?

– Det hjälper jättemycket i mötet med varumärken, säger Simon Marke Gran.

– Det är ju det finaste priset man kan få, säger Peter Brune.

– Men det visste ju inte jag som biståndsmänniska. Först när jag var nere i Cannes och föreläste förstod jag det. Jag hade hunnit åkta hem till Sverige när prisutdelningen ägde rum. Men när jag blev uppringd av byrån halv två på natten innan de riktigt hunnit samla sig, och fick höra att vi inte bara hade vunnit i innovationskategorin, utan till och med ett Grand Prix, då kändes det jättestort.

Vad fick ni för reaktioner på Humanium Metal nere i Cannes?

– Framför allt att det är så sammanhållet. En viktig aspekt för mig, som har varit verksam inom FN-systemet, är samverkan mellan civilsamhällets organisationer och myndigheter. Det går ju inte till så att vi åker runt och säger ”Hej, ge oss illegala vapen”, utan det är vapen som har tagits i beslag efter exempelvis mordincidenter, säger Peter Brune och fortsätter:

– Det enda vi vill komma åt är metallen, och få intyg från myndigheterna att det är metall från just illegala vapen. Vad vi kom till Cannes med var ett innovativt grepp som ligger i princip allas intresse. Att vi kunde beskriva hur vi faktiskt kan bryta den onda cirkeln med Humanium Metal tror jag var avgörande för juryns bedömning. Att vi faktiskt också kan göra produkter av metallen genom 3D-printing adderade ytterligare till det.

Simon Marke Gran berättar att IM just nu samarbetar med en handfull svenska företag för att utveckla prototyper.

– Eftersom att metallen består av gamla vapen finns det olja i den. Det är alltså förorenad metall, så vi måste hitta ett sätt att göra den duglig att använda i så många branscher som möjligt.

Kommer det finnas intresse från konsumenterna att köpa produkter som består av metall från illegala vapen?

– Definitivt, det tror jag inte kommer vara något problem alls. Konsumenter idag vill gärna vara med och bidra till en lösning på samhällsproblem, och genom att köpa produkter av Humanium Metal kan man göra just det.

Peter Brune säger att det för honom är viktigt att det finns kopplingar mellan projektet och Agenda 2030, FN:s globala hållbarhetsmål.

– Mål 16 om att skapa fredliga och inkluderande samhällen är kanske svårast att operationalisera. Men där kommer vi in och erbjuder ett väldigt konkret exempel på hur företag kan leva upp till det. Om till exempel Volvo skulle vilja göra någonting runt mål 16, då skulle vårt förslag kunna vara att de kan göra sina bilnycklar av Humanium Metal och bidra på det viset.

Amanda Törner

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt