Nya topprekryteringar till Klarna – värvar Unibets tidigare Sverigechef

2018-07-10 14:47  
Mikael Bogg.

Klarna förstärker marknadsteamet med fem nya rekryteringar, däribland Unibets Sverigechef Mikael Bogg. "Jag fortsätter hävda att vi håller på att bygga den överlägset mest spännande marknadsavdelningen i regionen", säger David Sandström, marknadsdirektör.

Som Dagens Media tidigare berättat är svenska finansbolaget Klarna just nu inne i en omfattande rekyrteringsoffensiv. Det kommande året ska man rekrytera hela 1 000 personer, och marknadsteamet är ett av dem som kommer växa ordentligt.

Sedan tidigare står det klart att Resumés tidigare webbchef Fredik Thambert kliver in på rollen som marketing editorial manager, medan Johan Gustafsson, tidigare kommunikationschef corporate på Bonnier Broadcasting, blir ny kommunikationschef.

Nu kan Dagens Media berätta om ytterligare fem topprekryteringar, i form av Thomas Elvestad, global marknadsdirektör inom en del av Telenor, Kimball Lucas, strategichef på Carat i Storbritannien, Erik Gollne, acquisitionchef på MTV Nordics och Nicole Planting, marknadsdirektör på Taskrunner.

Dessutom ansluter Unibets Sverigechef Mikael Bogg som marknadschef för Sverige och Finland.

Han har en 20-årig bakgrund av olika roller inom marknadsföring och försäljning av digitala tjänster och produkter, bland annat hos internetportalen Passagen, söktjänsten Eniro, då nystartade Aftonbladet Tillväxtmedier 2007 (numera Schibsted Growth Media), låneförmedlaren Lendo och nu senast på Unibet.

I rollen som Sverigechef på spelbolaget var hans roll att optimera medieinvesteringarna, mediemixen och organisationen till att dels integreras i Kindred Group med alla dess varumärken.

– Att nu få möjligheten att bidra till framtida framgångar hos Klarna Bank tillsammans med David Sandström och hela marknadsteamet är en möjlighet jag ser extremt mycket fram emot. Just finansiella tjänster står inför kanske de största förändringarna framåt, mer än spel skulle jag säga som ju redan från grunden är digitala, säger han till Dagens Media.

Traditionella banker kommer att utmanas och storbankskartan kommer att ritas om inom överskådlig framtid, menar han.

– Klarnas grund i e-handeln, fokus på kundresan och en modern resultatorienterad organisation gör att man står väl positionerade i en snabbt föränderlig marknad. Med mina erfarenheter kring utveckling av digitala tjänster och kundanskaffning på de allra tuffaste konsumentmarknaderna hoppas jag kunna bidra till att utveckla Klarnas kommunikation, erbjudanden och positionera varumärket i både handlar- som konsumentledet.

Klarnas marknadsdirektör David Sandström glädjs över rekryteringarna.

– Jag är oerhört nöjd med det momentum vi har på Klarnas marknadsavdelning just nu. Såväl de projekt vi genomför som de individer vi får hit skvallrar om att vi har något riktigt spännande på gång. Jag fortsätter hävda att vi håller på att bygga den överlägset mest spännande marknadsavdelningen i regionen. Det mest glädjande är väl att vi fortfarande bara är i starten av vår satsning. Hösten kommer att bli mer intressant än någonsin och målbilden är att göra Klarna till ett varumärke som svenskarna är lika stolta över som Ikea och Spotify, säger han till Dagens Media.

Amanda Törner

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt