Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Marknadsföring

Nya standarder för annonser ska förbättra konsumenters upplevelse

Publicerad: 22 Mars 2017, 08:10
Uppdaterad: 22 Mars 2017, 10:18

"Better Ads Standards" ska ge marknadsförare bättre insikter i hur annonser kan utformas för webben så att konsumenterna inte uppfattar de som störande.


Ämnen i artikeln:

IABAdblockers

Idag släpper koalitionen för bättre annonser (Coalition for Better Ads) “Better Ads Standards” för desktop och mobil webb som bättre ska reflektera konsumenters annonsinställningar i Nordamerika och Europa.

Standarderna är baserade på undersökningar där konsumenter fått jämföra och ranka olika annonsupplevelser som dykt upp när de läst artiklar online.

Över 25.000 konsumenter rankade 104 annonsupplevelser på webben via desktop och mobil.

– Omfattningen och den här typen av undersökning ger insikter i hur konsumenter ser på olika annonsupplevelser online, belyser vad som fungerar bra, och vad vi behöver tänk om för att säkerhetsställa meningsfulla engagemang. De identifierade konsumentinställningarna i Better Ads Standards kommer vara användbara för våra medlemmar som vill vidta åtgärder för att förbättra upplevelsen online, säger Nancy Hill, vd på 4As.

I undersökningarna fann man att annonsupplevelserna i både Nordamerika och Europa rankades lägst i flera olika faktorer. Resultatet är starkt korrelerat med att konsumenter i högre utsträckning använder sig av adblockers.

I undersökningen ombads konsumenter att läsa artiklar på högkvalitativa sidor, för att sedan ranka och jämföra de olika annonsupplevelserna.

Desktop-annonser som inte möter "Better Ads Standards" är:

  • Pop-up annonser
  • Videoannonser som automatiskt startar och spelas upp med ljud
  • "Prestitial ads" med nedräkning, exempelvis stora annonser som dyker upp innan själva hemsidan visas
  • Stora "sticky ads"

Mobil-annonser som inte möter "Better Ads Standards är:

  • Pop-up annonser
  • Prestitial ads
  • Annonser med en densitet högre än 30 %
  • Blinkande animerade annonser
  • Videoannonser som automatiskt startar och spelas upp med ljud
  • "Poststitial ads" med nedräkning
  • Full-screen scrollover annonser
  • Stora "sticky ads"

Koalitionen ser stora förbättringsmöjligheter och uppmuntrar marknadsförare att förbättra konsumenters annonsupplevelser.

– Vi hoppas att de här initiala standarderna kommer fungera som en väckarklocka för varumärken, återförsäljare, byråer, publicister och deras teknologileverantörer, och att de kommer att dra tillbaka de annosformat som undersökningen bevisar är störande och missbrukar konsumenter, säger Randall Rothenberg, vd på IAB, i ett pressmeddelande och fortsätter:

– Om de inte gör det, kommer adblocking växa, annonseringen kommer gå ned, och marknaden för idéer och information som stödjer ett öppet samhälle och en liberal ekonomi kommer glida i glömska.

För att läsa mer om undersökningen och vad "Better Ads Standards" går ut på, besök betterads.org.

Om Coalition for Better Ads

Medlemmar och anhängare av koalitionen inkluderar the American Association of Advertising Agencies (4A’s), AppNexus, Association of National Advertisers (ANA), BVDW Germany (rep. IAB Germany), Data & Marketing Association (DMA), Digital Content Next, Facebook, Google, GroupM, IAB, IAB Europe, IAB France, IAB Tech Lab, IAB UK, Network Advertising Initiative (NAI), News Corp, News Media Alliance, Omnicom Media Group, Oriel, Procter & Gamble, sovrn, Teads, The Washington Post, Thomson Reuters, Unilever, och World Federation of Advertisers (WFA). Ytterligare 80 branschorganisationer från hela världen är dotterbolag till koalitionen.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

IABAdblockers

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev