Gå direkt till textinnehållet

Ny undersökning: "Rörlig utomhusreklam slår statisk"

Rörliga utomhusannonser är både lättare att upptäcka från långt håll och spanas in längre, enligt undersökningsbyrån Validators.

Rörlig digital utomhusreklam drar till sig människor uppmärksamhet i betydligt högre grad än statisk. Det visar en studie genomför av undersökningsbyrån Validators på uppdrag av mediebyrån Kinetic, utomhus mediebolaget Exterion Media och Ngage Media.

Undersökningen visar att rörliga utomhusannonser ses oftare. I genomsnitt höjer rörliga utomhusannonser uppmärksamheten med 29 procent i jämförelse med statiska annonser.

Rörliga annonser är även lättare att upptäcka från större avstånd och de beskådas längre än statiska. Genomsnittstiden man spenderar på en annons ökar med 18 procent om den är rörlig.

Det innebär att den totala effektökningen landar på 52 procent, i jämförelse med traditionell statisk utomhusreklam, enligt Validators. Eye Tracking-glasögon användes för att registrera från vilket avstånd man börjar uppmärksamma en annons.

Statiska utomhusannonser i stationen fångade blicken från i genomsnitt 8,6 meter – medan rörliga digitala annonser började ses från 9,1 meter i genomsnitt.

Information om undersökningen:

Resultaten kommer från en studie som genomfördes av undersökningsbyrån Validators, på uppdrag av Kinetic, Exterion Media och Ngage Media.

Studien genomfördes under några veckor på centralstationen i Amsterdam.

Där fanns både traditionella, statiska och digitala skyltar.

De digitala skyltarna programmerades för att antingen vara belyst men statisk eller rörlig samt att samma annonsör/varumärke användes.

Totalt gick 96 personer 4 olika rutter genom stationen. Vid varje rutt hade tavlorna programmerats för att visa antingen statiska eller rörliga bilder.

Bland annat fick respondenter gå runt med "Eye Tracking-glasögon". Även djupintervjuer genomfördes. Både verklig visuell uppmärksamhet samt erinran och minnen mättes.

Publicerad 2016-11-17 08.01Uppdaterad 2016-11-18 15.30

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: