Ny studie: Användandet av ads.txt når nya höjder

2018-03-02 06:30  
Införandet av ads.txt ökar markant i Norden. Foto: Pexels.

IAB:s verktyg för att stoppa annonsfusket ökar markant i Norden, visar en studie från Adform.

Företag vilka riktar in sig på den digitala annonsmarknaden har länge kämpat mot bedrägerier och så kallade ad fraud-nätverk. Och arbetet för att lyckas stävja problemet har på flera håll i världen varit stort.

I syfte att stoppa annonsfusket har IAB under en tid jobbat med ett nytt protokoll, kallat ads.txt, som fungerar som ett nyckelverktyg för att identifiera, spåra och förebygga bedrägeriet.

Sedan en tid tillbaka har den digitala annonsmarknaden världen över implementerat IAB:s nya protokoll. Enligt en ny studie från adtech-bolaget Adform har nu införandet av ads.txt skjutit i höjden.

I Norden har användningen ökat från 31 procent i oktober 2017 till över 73 procent i januari 2018.

I USA använder sig i dag 82 procent av de främsta amerikanska utgivarna sig utav ads.txt, enligt Adforms studie. Något som bland annat Martech Today rapporterat om.

Från Adforms studie av Ads.txt.

Dessutom har flera DSP:s (demand side platforms), bland annat Adforms, också lanserat ett filter som automatiskt utesluter alla domäner som inte skickar med någon ads.txt-fil vid en budförfrågan.

Dagens Media har tidigare skrivit om Adforms upptäckt av ett "ad fraud-nätverk", kallat "Hyphbot". Ett nätverk som ska ha genererat över 4 miljoner kronor till egen ficka mellan augusti och december förra året. Något som The Wall Street Journal var först med att rapportera om.

Så fungerar ads.txt:

IAB:s protokoll, eller verktyg, möjliggör för köpare av programmatiska annonser att kontrollera att alla led i deras annonskedja är auktoriserade. Verktyget fungerar på så sätt att programmatiska annonser-köpare scannar filen ads.txt, och kan genom det då skapa en lista över alla auktoriserade säljare – och kan på så sätt välja bort alla eventuella bedragare.

Simon Nilsson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt