Ny rapport: Samhällsengagemang en del av affären

2018-07-11 09:08  
Niklas Birgetz. Foto: Janne Naess

Enligt en färsk studie från Rättighetsbyrån har de svenska storföretagen insett affärsnyttan i att aktivt engagera sig i samhällsfrågor. "Det har blivit lönsamt att ta ansvar", säger Niklas Birgetz, seniorkonsult.

Efter djupintervjuer med några av Sveriges största företag – såsom Ica, Folksam, Skandia och Peab – kan Rättighetsbyrån konstatera att hållbarhet och ett aktivt samhällsengagemang idag har blivit en affärsstrategisk fråga.

I den färska studien ”Sponsring 4.0” framgår att respektive bransch tar position i de samhällsfrågor som har relevans för sitt område.

Livsmedels-branschen utifrån mat och kostvanor, försäkringsbranschen utifrån att hålla sig frisk och förebygga skador, bank utifrån entreprenörskap och hjälpa människor att inte hamna i ekonomisk utsatthet, och bygg utifrån ett rekryteringsbehov och som samhällsbyggare. Alla företagen i studien nämner vikten av att de måste finnas en trovärdig koppling till affärsverksamheten.

– Syftet med studien var till stor del att ta reda på hur professionellt det här arbetet har blivit hos företagen, säger Niklas Birgetz, seniorkonsult på Rättighetsbyrån och före detta vd på Sponsrings & Eventföreningen, till Dagens Media.

Han har en bakgrund som chef för Skandia ”Idéer för livet”, som tidigt jobbade med samhällsansvar i då uppmärksammade satsningar som exempelvis ”Kungen av Kungsan”. Det blev starten för "Idéer för livet" med syfte att stoppa våld och vandalisering bland ungdomar.

Men under åren som branschföreträdare på Sponsrings & Eventföreningen upplevde Niklas Birgetz att utvecklingen gick för långsamt.

– Jag funderade över varför de svenska företagen inte hade kommit längre i att ta sitt samhällsansvar och framför allt bygga in det i det affärsstrategiska? Idag ser vi att vi faktiskt har kommit dit och att man jobbar aktivt med hållbarhetsbegreppet, oavsett om det handlar om miljö eller den ekonomiska eller sociala sfären, säger han.

Som följd av att hållbarhetsarbetet blivit mer affärskritiskt, blir även företagens arbete med sponsring mer affärsintegrerad.

Ett exempel som tas upp i studien är hur byggbolaget NCC, som har en stor utmaning i att hitta och rekrytera duktiga ingenjörer, sponsrar mattecentrum för att på så vis sporra matteintresserade ungdomar att välja yrket.

– Att NCC engagerar sig i att få ungdomar att hitta till ingenjörsyrket är en väldigt trovärdig satsning från deras håll; den adresserar deras egen utmaning i att hitta rätt kompetens och bidrar samtidigt till någonting större i samhället, säger Niklas Birgetz.

Vad beror det på att företagen nu har insett hur samhällsansvar kan bli en del av affärsstrategin?

– Dels tror jag att det handlar om ett jättetryck utifrån. Samhället klarar inte av att lösa alla problem av sig självt, utan företagen och näringslivet måste vara en del av lösningen. Det handlar egentligen om alla stora världsfrågor, såsom befolkningstillväxt, klimatförändringar och integrationsutmaningar. Sedan finns ett tryck inifrån företagen, från de anställda. Idag vill man som anställd vara stolt över det företag man jobbar för. Om vi tar millennialsgenerationen som exempel, förväntar sig dessa att få jobba för ett högre syfte och att arbetsgivaren aktivt ska göra någonting för att förbättra världen. Därför är samhällsengagemang också en förutsättning för att kunna rekrytera nya medarbetare. Det har helt enkelt blivit lönsamt att ta ansvar.

Hur ser framtiden ut?

– Många av företagen i studien sa att de har kommit en bra bit på vägen, men att de fortfarande har långt kvar. Det betyder att man antagligen kommer ta ytterligare steg inom sitt samhällsengagemang framåt. Dessutom handlar detta om stora företag – jag har svårt att tro att särskilt många småföretag har hunnit tänka så långt att aktivt bli en del av samhället och jobba för förändring. När det gäller rättighetsinnehavarna ser vi att många inte alls har kommit så långt att man kan erbjuda företagen just den här samhällsnyttan – här måste ske stora förändringar framöver.

Hur kan företagen och rättighetsinnehavararna rent praktiskt göra för att ta ett ytterligare steg för att skapa samhällsnytta?

– En utmärkt möjlighet är att se FN’s Globala mål och Agenda 2030 som affärsmöjligheter. Att skapa plattformar och koncept kring dessa viktiga frågor kommer ge nya affärsstrategiska partnerskap där man gemensamt kan bygga samhällsnytta.

Medverkande företag:

Axfood

Ica

Coop

Folksam

IF

SEB

Skandia

Swedbank

Trygg-Hansa

NCC

Peab

Amanda Törner

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt