Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Marknadsföring

Ny fransk lag – 360 000 kr i böter för retuscherade bilder

Den nya franska lagen ska motverka skeva kroppsideal. Foto: Wikimedia

I Frankrike ska alla bilder som manipulerats för att göra modellen smalare märkas med en varningstext.


Publicerad 2017-10-05 07:38
Uppdaterad 2018-07-30 07:23

Ämnen i artikeln:

Sveriges Annonsörer

Dela artikeln:

För att motverka osunda kroppsideal ska alla bilder i  där modellen retuscherats för att se smalare ut märkas med en varningstext, rapporterar SVT.

Bryter man som publicist mot den nya lagen åker man på böter på 360 000 kr.

En av anledningarna till att den nya lagen införts i Frankrike, är att ätstörningar är den näst vanligaste dödsorsaken bland unga mellan 15 och 24 år. Runt 600 000 ungdomar i landet beräknas lida av sjukdomen.

Sveriges annonsörers marknadschef Ulf Hermansson Samell säger till SVT att han inte är för lagstiftningen, en ser positivt på den franska utvecklingen.

– Så fort man reglerar med lagar blir det svårare med tolkning. Men vi tycker att det är ett bra initiativ och vi är för att man ska ta egenansvar och att reklam ska vara transparent, säger marknadschef Ulf Hermansson Samell.

Marknadschefen säger  vidare att han tycker att man har ett ansvar i utformningen av kommunikationen, när det gäller förvanskade kroppsideal.

I Sverige finns lagstiftning mot vilseledande marknadsföring, men inget som liknar den nya franska lagen.

 

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

janne.naess@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.