Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Marknadsföring

Ny design för Norrlands Guld

Publicerad: 19 April 2018, 08:34
Uppdaterad: 19 April 2018, 08:45

Det är helt enkelt samma goda öl i en lite finare förpackning, säger Stefan Garvander, produktchef Norrlands Guld.

Här är tanken bakom Norrlands Gulds nya look.


Ämnen i artikeln:

Norrlands Guld

Norrlands Guld har funnits sedan 1965 och under åren har både ettiketter och burkar bytt form.

Nu är tiden återigen inne för en liten uppdatering. Norrlands Gulds nya look ska göra burken mer ergonomisk, samtidigt som det norrländska landskapet lyfts fram ännu mer.

Sprillans nya Norrlands Guld börjar fyllas på i butikshyllor över hela landet från och med vecka 17. Själva innehållet — ölet — är däremot det samma.

– Ölen verkar gå hem i stugorna så vi vill inte förändra utan snarare varsamt förbättra Norrlands vinnande koncept genom att förstärka det finaste vi har: vårt norrländska ursprung. Det är helt enkelt samma goda öl i en lite finare förpackning, säger Stefan Garvander, produktchef Norrlands Guld, i ett pressmeddelande.

För att underlätta för användarna har den nya burken försetts med en matt lack som ger ett bättre, stadigare och mer ergonomiskt grepp. Funktionen med den blåa älgen som indikerar när ölen är tillräckligt kall har behållits.

– Vi kan i dagsläget förstås inte utesluta jäv, men enligt våra statistiskt osäkerställda undersökningar från bryggeriet känns ölen på något sätt lite kallare och älgen lite blåare. Annars är vi väldigt stolta över att Norrlands rena och naturliga smak nu kommer fram redan innan man hinner ta första klunken, fortsätter Stefan Garvander.

Designen har tagits fram av Spendrups tillsammans med designbyrån Neumeister.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Norrlands Guld

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.