Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Marknadsföring

Ny annonsportfolio från IAB

USA är först ut när IAB lanserar ny portfolio som innehåller bland annat flexibla annonsformat och riktlinjer för nya digitala upplevelser.

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

janne.naess@dagensmedia.se


Publicerad: 04 Augusti 2017, 08:22
Uppdaterad: 04 Augusti 2017, 08:42

Ämnen i artikeln:

IAB

Ny annonsportfolio från IAB. USA först ut. Foto: Montage

Den amerikanska marknaden är först ut när IAB släpper sin nya annonsportfolio "IAB Standards Ad Unit Portfolio".

Den innehåller bland annat annonsformat med justeringsbar skärmstorlek och upplösning, och man kan enkelt skapa annonser för mobilt, display och native baserat på bildförhållanden, skriver IAB i ett pressmeddelande.

Annonsportfolion följer principer om uppsatta viktkrav och kryptering, och inkluderar riktlinjer för nya digitala upplevelser som augmented reality, virtual reality, sociala media, mobil video och 360-graders videoannonser.

I USA har man anpassat sig efter de standarder som tagits fram av Coalition for Better Ads initiativ,  som de kallar "Better Ads Standards"

 IAB Sverige kommer ta sig an frågan i sin fokusgrupp "Annonsvänligt Sverige" efter sommaren.

Annonsportfolion innehåller också:

• Specificering för liggande och stående annonsformat, till exempel stående video annonser.

• Guider till hur man använder audio inom display och video annonser.

Ämnen i artikeln:

IAB

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.