Gå direkt till textinnehållet

Ny analys: Sveriges största influencers ökar

Ökar antalet följare på Instagram – trots plattformens algoritmförändringar, visar en ny analys från bloggen Sociala Medier.

Det är på bloggen Sociala Medier som Hans Kullin, till vardags sociala medier-ansvarig på Barncancerfonden, har undersökt Sveriges största influencers och hur de påverkas av plattformens algoritm.

Analysen genomfördes i samband med att Dagens Media under förra veckan gjorde en helgintervju med medie- och Instagram-profilen Anitha Schulman. I intervjun berättade hon bland annat hon förlorat följare som ett resultat av Instagrams algoritmförändringar.

– Jag sliter ganska hårt för mina följare, för att engagera, involvera och representera någonting. Det är därför det känns märkligt av Instagram att ändra algoritmen på det här sättet. Tidigare tappade man i regel runt 20 följare i veckan, men då kompenserade värdet av de följare som tillkom. Nu tappar man så många.

I sin analys har Hans Kullin utgått från de 35 svenska Instagram-stjärnor som nominerades till  ”Instagram of the year” av Iconfest, samt just Anitha Schulman. Det sammanlagda antalet följare av dessa 36 konton, där bland annat influencers såsom Carolina Gynning, Kenza Zouiten, Bianca Ingrosso, Ida Warg och Margaux Dietz ingår, är 10,4 miljoner – och den genomssnittliga följarskaran 290 000.

Analysen visar att nio av de 36 kontona har fått färre följare under den senaste månaden som är februari. Något som betyder att en klar majoritet, 27 konton, har fått fler följare.

Samtidigt visar analysen att den genomsnittliga ökningen under februari är 2 procent.

Publicerad 2018-03-09 13.02Uppdaterad 2018-03-09 16.11

Dela artikeln: