Gå direkt till textinnehållet

Nu ska regeringen utreda reklamlandskapet

Nu ska regeringen råda bot på problemet med smygreklam, och tillsätter en utredning för att kartlägga det förändrade reklamlandsskapet.

Det digitala medielandskapet innebär en uppsjö av nya marknadsföringsmetoder, och även en hel del frågetecken kring vad som faktiskt gäller när man gör reklam.

Uppmärksammade fall som när bloggaren MissLisibell fälldes för smygreklam av smink, och nyligen då Konsumentverket meddelande att man vill testa den nuvarande marknadsföringslagen genom att stämma modebloggaren Kissie, har lett till att utmaningarna fått extra fokus.

Nu tillsätter regeringen en utredning med syfte att analysera om det finns problem kopplade till nya marknadsföringsmetoder och vilka utmaningar utvecklingen ställer tillsynsmyndigheterna inför.

– Marknadsföringen har förändrats i snabbt takt och därför behöver vi se till att konsumentskyddet fortsätter att fungera väl när förutsättningarna ändras, säger konsumentminister Per Bolund i ett pressmeddelande.

Regeringens utredning kommer ledas av Gunnar Larsson som är generaldirektör för Kammarkollegiet och som tidigare var generaldirektör för Konsumentverket och Konsumentombudsman.

– Gunnar Larsson har stor erfarenhet och kunskap om dessa frågor och jag är därför glad att han tackat ja till att leda denna utredning, säger Per Bolund i pressmeddelandet.

Utredningen ska enligt direktivet:

- kartlägga och beskriva vilka marknadsföringskanaler och marknadsföringsmetoder som förekommer och sådana som kan förutses i framtiden

- analysera och bedöma om dagens regelverk erbjuder ett tillräckligt och ändamålsenligt skydd för konsumenter, med ett särskilt fokus på sårbara konsumenter

- analysera och bedöma vilka särskilda utmaningar tillsynsmyndigheten ställs inför under rådande förhållanden

- vid behov föreslå lämpliga åtgärder för att förbättra konsumentskyddet samt resonera om behovet av eventuella lagändringar

Amanda Törner

Reporter

Publicerad 2016-10-13 12.21Uppdaterad 2016-10-13 12.37

Dela artikeln: