Nu kan ditt case tävla i inhouse

2018-05-09 08:10  

Nu är det dags att skicka in bidrag till årets omgång av reklamtävlingen Inhouse. Dessutom utökas tävlingen med ännu en kategori – Bästa inkluderande kampanj.

I Bästa inkluderande kampanj kan bidrag som representerar det samhälle vi lever och verkar i tävla. Här bedöms hur inhouseavdelningen har jobbat med representation, det vill säga om man speglar en korrekt bild av samhället vad gäller exempelvis kön, ålder, etnicitet, funktionsvariation och sexuell läggning.

– Branschen behöver fler goda exempel på ansvarsfull och inkluderande kommunikation. Vi behöver förstå värdet av att inkludera fler perspektiv i den kommunikation vi gör på både kort och lång sikt, säger Suzan Hourieh Lindberg, affärsutvecklare och projektledare på Berghs, men även ledamot i Inhouse-juryn.

Du var drivande i att skapa kategorin – varför?

– Vi på Berghs driver aktivt inkluderingsfrågan inom kommunikationsbranschen. Vi har ett ansvar att leda och driva frågan för att inte minst utbilda våra studenter, branschens blivande förändrare, i hur vi speglar samhället i den kommunikation som görs.

– För att få den verklighetsförankring som krävs för att skapa ansvarsfull kommunikation, behöver vi som skola kunna lyfta bra case. Genom denna kategori vill vi uppmuntra inhouseavdelningar att skapa och skicka in inkluderande kampanjer – som kanske inte alltid har varit top of mind i tävlingssammanhang.

Vad förväntar du dig av bidragen som skickas in till Bästa inkluderande kampanj?

– Jag ser gärna att kampanjen är genomtänkt sett ur perspektiv och kontext. Givetvis ska kampanjen skapa värde och beröra och nå fram till rätt och gärna en bred målgrupp. På kort sikt ska kategorin lyfta de goda exemplen, och på lång sikt ska den stimulera skapandet av inkluderande kommunikation.

Inhouse-tävlingen består av ytterligare sju kategorier: Bästa kampanj, Bästa trycksak, Bästa DR-utskick, Bästa expo, Bästa digitala aktivitet, Årets rookie, samt Årets inhouseavdelning.

Inhouse startades av Dagens Media och Arkitektkopia redan 2011. I år är det alltså åttonde gången som tävlingen arrangeras.

Nu öppnar även bidragsinlämningen på inhousetavlingen.se. Förra året kom det in totalt 142 bidrag till tävlingen.

Den 24 oktober avslöjas vinnarna vid en gala på At Six i Stockholm.

Missa heller inte Dagens Medias Inhouse-frukost på At Six den 15 maj. Du kommer bland annat få inspireras av Mats Rönne, på temat lojalitet ≠ lönsamhet.

Här kan du anmäla dig.

Samtliga kategorier:

Bästa kampanj
Här bedöms kampanjens idé, kreativa höjd och utförande. Med kampanj menar vi en marknadsföringsaktivitet som verkat i ett eller flera medier och kanaler. Det kan till exempel vara en annons och ett DR. Kampanjen kan både vara digital och analog eller en blandning av båda. Vi tittar på kampanjen som helhet och hur de olika kanalerna integrerats för att förstärka kampanjens budskap.

Bästa inkluderande kampanj
Inkluderande kampanjer representerar det samhälle vi lever och verkar i. Det är kampanjer som framställer människor med olika perspektiv – på lika villkor och på ett värdigt sätt. Här bedöms hur inhouseavdelningen har jobbat med representation, det vill säga om man speglar en korrekt bild av samhället vad gäller exempelvis kön, ålder, etnicitet och sexuell läggning.

Bästa trycksak
Här bedöms kreativitet, form och pedagogik. Exempel i kategorin Bästa trycksak kan till exempel vara en katalog, broschyr, en årsredovisning eller ett utbildningsmaterial.

Bästa DR-utskick
Här bedöms kreativitet, form och innovation. Det kan vara både adresserad och oadresserad direktreklam.

Bästa expo
Här bedöms kreativitet, form och utförande. Exempel i kategorin Bästa expo är storformatstryck, mässmontrar och butiksinstallationer, affischer, vepor och roll-ups, inomhus eller ute.

Bästa digitala aktivitet
Här bedöms kreativitet, form och utförande. En digital aktivitet kan vara allt från en enkel banner till en kampanjsajt, mobilapp eller aktivitet för sociala medier.

Årets rookie
Årets Rookie belönar en junior person på inhouseavdelningen, oavsett roll. Hon eller han har maximalt tre år i rollen och har utmärkt sig genom att spela en betydande roll i genomförandet av kampanjer eller inom strategi och idéarbete.

Årets inhouseavdelning
Kategorin belönar framgångsrikt marknadsföringsarbete och ett professionellt arbetssätt. Vi tittar på hur inhousebyrån/marknadsavdelningen är strukturerad, vilka processer ni har och vilka resultat ni har uppnått. I denna kategori kan alla inhouseavdelningar tävla

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Åsikter & debatt