Nu får influencers egen branschorganisation

2016-11-01 12:10 Amanda Törner  
Influencers of Swedens styrelse: Linda Hörnfeldt, Clara Lidström och Sara Rönne. Foto: Emily Dahl

Med nya branschorganisationen Influencers of Sweden hoppas grundaren Linda Hörnfeldt vara en drivande kraft för influencer marketing-branschen. Med sig har hon de två bloggveteranerna Sara Rönne och Clara Lidström.

Efter att de senaste två åren byggt upp ett yrkesnätverk med över 1200 influencers tar nu Better Bloggers nästa steg i sin utveckling och bildar Influencers of Sweden – branschorganisationen för social media influencers.

I styrelsen syns, förutom vd och grundare Linda Hörnfeldt, två veteraner på området – Sara Rönne som bloggar under varumärket Träningsglädje och Clara "Underbara Clara" Lidström.

– Vi har gått lite fram och tillbaka i tankarna kring hur vi ska ta Better Bloggers vidare, men att skapa en branschorganisation kändes som det mest naturliga steget i slutändan. Det är inte tänkt att vara vinstdrivande, utan vi ska finnas till som ett stöd för branschen och för medlemmarnas bästa, säger Linda Hörnfeldt till Dagens Media.

Syftet är att vara en drivande kraft för hela branschen, och första steget Linda Hörnfeldt ser framför sig är att skapa en gemensam branschetik.

– Vi vill dessutom ta fram en gemensam valuta för influencer marketing-branschen. Vi hoppas knyta influencer-nätverken till oss, så att vi alla jobbar åt samma håll. Grundtanken och visionen med Influencers of Sweden är att skapa en erkänd bransch med gemensama riktlinjer, så jag hoppas innerligt att alla nätverk vill ansluta sig till oss. Jag har redan pratat med några av dem, som tycker att det är rätt väg att gå. Det långsiktiga målet är att ta fram en certifiering, fortsätter Linda Hörnfeldt.

I november är Linda Hörnfeldt dessutom inbjuden att tala vid Riksdagens offentliga utfrågning om marknadsföring i sociala medier.

– Det känns jättekul att Riksdagen erkänner den här yrkesgruppen och vill lyssna till våra tankar och behov. Jag ser verkligen fram emot att få lyfta vår synvinkel i det forumet.

Amanda Törner

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt