Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

fredag23.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Marknadsföring

Nordens varumärke görs om

Publicerad: 8 september 2016, 14:25
Uppdaterad: 25 oktober 2016, 06:54

Nordiska ministerrådet letar byråer för att utveckla det nordiska varumärket.


Nordiska ministerrådet har inlett ett anbudsförfarande med en budget på 4,5 miljoner danska kronor.

Anbudsförfarandet innebär att byråer får möjlighet att vidareutveckla och aktivera det nordiska varumärket.

Anledningen är att Nordiska ministerrådet vill arbeta fram en internationell strategi för Norden som varumärke.

Värderingar som "öppenhet, förtroende, nytänkande, hållbarhet och medmänsklighet" ska lyftas fram och profileras i initiativet.

Tanken är att Nordens profil ska signalera att "de nordiska länderna är starkare tillsammans än var för sig".

Projektet ska innehålla kommunikation på sociala medier. En annan ambition för projektet är att sätta "nya standarder för platsmarknadsföring".

– De nordiska länderna är kända världen över för bra filmer, mat, konst, natur och en speciell samhällsmodell. Det är områden som har väckt omvärldens intresse, respekt och beundran. Samtidigt rankas de nordiska länderna högt på internationella listor där man jämför medborgarnas trygghet, glädje och öppenhet globalt, säger Nordiska ministerrådets generalsekreterare Dagfinn Høybråten i ett pressmeddelande och fortsätter:

– Allt detta tillsammans gör att Norden har momentum. Det vill vi utnyttja och lanserar nu ett profileringsprojekt som med stöd från fem samarbetsministrar tar sig an de gemensamma nordiska värderingarna, symbolerna, upplevelserna och idéerna. Projektet ska också positionera och särskilja regionen i förhållande till resten av världen.

Läs mer information om uppdraget här.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.