Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Marknadsföring

NK får kritik för julskyltning

Publicerad: 28 november 2017, 13:07
Uppdaterad: 28 november 2017, 13:46

Nu svarar NK på kritiken om varuhusets julskyltning av "Fanny och Alexander".

Ämnen i artikeln:

NKDagens Nyheter

AH

Alex Hartelius


Kristofer Ahlström har skrivit en uppmärksammad artikel på DN:s kultursidor. I artikeln ställer han sig kritisk till NK:s nya julskyltning som ska efterlikna Ingmar Bergmans Fanny och Alexander – ett efterled av att varuhuset valt att fira Ingmar Bergmans hundraårsjubileum.

"Det är en ren och skär #metoo-jul som pågår. Och trots att man i två av varuhusets skyltfönster även visar klipp ur filmen är det som om personalen helt blundat för vad den handlar om", skriver Kristofer Ahlström bland annat i texten.

Han skriver även att Fanny och Alexander är långt ifrån en idealisering av julen:

"Istället fokuserar den på det outhärdliga obligatoriet högtiden innebär och att tvingas umgås under samma tak som människor man avskyr".

NK om kritiken

Efter kritiken skriver nu NK:s presskontakt Hanna Blom i ett mejl till Dagens Media:

– NK:s julskyltning vänder sig i första hand till barnen och därmed har vi valt ut scener ur filmen som passar för barn. Det är inte en direkt återgivning av filmen Fanny & Alexander utan en fristående tolkning av utvalda scener. Vi har låtit Fanny & Alexanders fantasier och lekar under julhelgen utgöra årets tema.

Hon ser julskyltningen som något positivt i och med den senaste tidens #metoo-debatter.

– Vi anser att den pågående #metoo-debatten om trakasserier och förtryck är extremt viktig. Om vårt tema "Fanny & Alexanders Jul" uppmärksammar frågan ytterligare så ser vi det som något positivt.  

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev