NK får kritik för julskyltning

2017-11-28 14:07  

Nu svarar NK på kritiken om varuhusets julskyltning av "Fanny och Alexander".

Kristofer Ahlström har skrivit en uppmärksammad artikel på DN:s kultursidor. I artikeln ställer han sig kritisk till NK:s nya julskyltning som ska efterlikna Ingmar Bergmans Fanny och Alexander – ett efterled av att varuhuset valt att fira Ingmar Bergmans hundraårsjubileum.

"Det är en ren och skär #metoo-jul som pågår. Och trots att man i två av varuhusets skyltfönster även visar klipp ur filmen är det som om personalen helt blundat för vad den handlar om", skriver Kristofer Ahlström bland annat i texten.

Han skriver även att Fanny och Alexander är långt ifrån en idealisering av julen:

"Istället fokuserar den på det outhärdliga obligatoriet högtiden innebär och att tvingas umgås under samma tak som människor man avskyr".

NK om kritiken

Efter kritiken skriver nu NK:s presskontakt Hanna Blom i ett mejl till Dagens Media:

– NK:s julskyltning vänder sig i första hand till barnen och därmed har vi valt ut scener ur filmen som passar för barn. Det är inte en direkt återgivning av filmen Fanny & Alexander utan en fristående tolkning av utvalda scener. Vi har låtit Fanny & Alexanders fantasier och lekar under julhelgen utgöra årets tema.

Hon ser julskyltningen som något positivt i och med den senaste tidens #metoo-debatter.

– Vi anser att den pågående #metoo-debatten om trakasserier och förtryck är extremt viktig. Om vårt tema "Fanny & Alexanders Jul" uppmärksammar frågan ytterligare så ser vi det som något positivt.  

Alex Hartelius

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt