Nicole Falciani: "Med finare ord stod det att jag blivit för tjock"

2017-03-16 07:00  

Bikini-företaget hade synpunkter på hennes kroppsstorlek – för Dagens Media berättar bloggaren och influencern Nicole Falciani om varför hon avslutade samarbetet med italienska Calzedonia.

Bloggaren, modellen och influencern Nicole Falciani har avslutat ett flerårigt samarbete med det italienska företaget Calzedonia. I flera dagar hade Nicole Falciani diskuterat ett eventuellt samarbete med företaget till sommaren men fick sedan genom ett mail veta att företaget hade synpunkter på hennes kroppsstorlek.

– Jag vaknade upp en morgon och hade fått ett mail från Calzedonia där det med finare ord stod att jag blivit för tjock. De skrev att för att varumärket ska exponeras på bästa vis så krävs det vissa fysiska aspekter.

Vad var din reaktion på mailet?

– Först förstod jag inte riktigt vad de menade. Vi har all mailkonversation på italienska och jag läste om mailet flera gånger för att se så att jag inte missuppfattat mailet. Jag har bloggat och tjänat pengar på det i flera år men har aldrig någonsin tidigare fått ett sådant mail. Jag kunde först inte ta in att de hade skrivit så.

När du väl hade förstått att de mer eller mindre skrivit att du var för tjock för att samarbeta med dem, vad kände du då?

– Först blev jag ledsen. Sedan blev jag arg och tänkte att det de håller på med är inte okej någonstans. Så jag valde att dela det på sociala medier.

Vad var ditt svar till Calzedonia?

– Jag skrev att jag var chockad, förvånad och att det var konstigt av de att skriva så i och med att vi har samarbetat med varandra i nästan fem år. Jag förklarade att i och med att vi inte står för samma värderingar så vill jag inte längre samarbeta med de längre. Jag tolkade deras mail som att de sa ”går du ned i vikt kan vi köra sommarkampanjen”. Jag valde själv att avsluta samarbetet för det är inget företag som jag vill förknippas med.

Svaret från Calzedonia var att hävda att Nicole Falciani missuppfattat mailet, men hon stod på sig och menade på att ett sådant mail inte kan missuppfattas. Personen som skickat mailet bad även Nicole Falciani att ta ned det kritiska inlägget på sociala medier med hänvisningar till att personen fått cheferna efter sig.

Reaktionerna från följarna efter Nicole Falcianis inlägg har dock bara bemötts med hyllningar.

– De flesta kommentarerna har handlat om att de aldrig kommer handla från Calzedonia igen.

Även om Nicole Falciani är glad över responsen hon har fått och beslutet av avsluta det mångåriga samarbetet är hon kritisk till hur Calzedonia agerat som företag efter händelsen.

– Om det var mitt företag hade jag som vd bett om ursäkt, det är konstigt att ingen högre upp har gjort det. Jag är förvånad över att de inte agerat, det här gynnar inte dem alls. Även om de står för sjuka ideal så skadar det ju dem som företag att inte gå ut och be om ursäkt.

Hade du godtagit en ursäkt?

– Ja, om vd:n hade bett om ursäkt hade jag kunnat acceptera det, en chef kan ju inte ha koll på sina anställda hela tiden. Men jag hade ändå inte velat samarbeta med dem igen. Det finns så många unga tjejer som mår dåligt, en del av det beror på företag som Calzedonia.

För att ytterligare ta ställning mot bikiniföretaget har Nicole Falciani inlett en utförsäljning av alla bikinis hon äger från Calzedonia. Alla pengar hon får in skänker hon oavkortat till Frisk & Fri – en riksförening mot ätstörningar.

Hanna Frick

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt